انواع پروتکلهای استانداردOBD
تمام خودروهای ساختهشده از تاریخ ۱۹۹۶ سیستم OBD دارند. سازندهها از سال ۱۹۹۴ شروع به یکسان کردن OBD در مدلهای مختلف نمودند در اوایل OBD خودروها بهصورت ۱۰۰% مورد تائید نبودند.
پس از استاندارد شدن، OBD ها باید از یکی از ۵ پروتکل اساس زیر پیروی کنند. این ۵ پروتکل شامل:
- ISO 9141-2
- KWP 2000-4
- SAE J1850 PWM (Ford SCP)
- SAE J1850 VPW (GM Class 2)
- ISO 15765-4 (CAN 11-bit & 29-bit)
پنج پروتکل اساسی استفادهشده در OBD های موجود تفاوتهای کمی با یکدیگر دارند. این تفاوت درزمینهٔ مدلهای ارتباطی بین عملگرهای OBD و کنسول اسکنر یا ابزار هستند. بااینکه در طی سالهای گذشته
بعضی تغییرات در بین پروتکلهای سازندهها وجود دارد، با یک قانون سرانگشتی، تولیدات کرایسلر و همه اروپاییها و اغلب واردات آسیاییها از مدار ISO9141 یا KWP2000 استفاده میکنند. ماشینهای جنرال
موتور (GM) و کامیونهای سبک از SAE J1850 VPW استفاده میکنند و اتومبیلهای فورد از SAE J1850 PWM استفاده میکنند.
شما شاید بگویید چه پروتکلی بر روی خودروی ویژه مورداستفاده قرارگرفته است ، این مورد بهوسیله بررسی وضعیت پین های کانکتور مشخص میشود.
اگر کانکتور یک پین در موقعیت شماره ۷ دارد یا پینی در شماره ۲ یا ۱۰ ندارد خودرو پروتکل ISO9141 یا KWP2000 دارد. اگر پینهای ردیف ۷ و ۲ یا شماره ۱۰ وجود دارد خودرو از پروتکل ISO استفاده میکند.
و اگر پینی در ردیف ۷ نداشته باشیم خودرو پروتکل SAE دارد. پروتکل CAN از پینهای شماره ۶ و ۴ استفاده میکند.
اگر میخواهید بدونید تفاوت این پروتکلها در چیست این مقاله رو مطالعه کنید.
سلام ممنونم مطلب عالی بود
سلام
با تشکر از مطالب مفید شما . میشه خواهش کنم به موضوع پروتکل های ارتباطی ECU ها ، در یک دسته بندی کلی تر ، بپردازید. و اینکه بفرمایید اساسا چه استانداردهایی در این زمینه وجود داره و پروتکل های هر استاندارد کدامند و چطور شناسایی میشه یا یه مثال از هر کدام رو بفرمایید؟ ممنون