انوع و طبقه بندی کدهای خطا
۱) انوع کدهای خطا از دیدگاه دایم/موقت
۱-۱)کد خطای موقت( معلق/در انتظار)
کدهای معلق یا موقت یا در انتظار اساساً یک تحقیق اولیه یا یک گزارش لحظهای در موتور خودرو و یا هر یونیت دیگر خودرو است. به بیان سادهتر، یک نقص تصادفی میتواند در طول چرخه فعالیت فعلی خودرو ایجاد شود؛ اما فقط برای یک ثانیه این نقص اتفاق میافتد. این باعث میشود که خطای «موقت» ایجاد شود.
معمولاً کدهای معلق خیلی شدید نیستند، اما نباید آنها را نادیده بگیرید.
حتماً تعمیر و بررسی کدهای موقت را پیگیری کنید. بهعنوانمثال، ممکن است در جاده رانندگی کنید و به یک دست انداز برخورد کنید که باعث حرکت شمع یا وایرها شود. وایرها ممکن است بهاشتباه تکان بخورد و باعث شود که شمع جرقه خوبی نداشته باشد.
نتیجه نهایی این است که ماشین یکلحظه موج زده و با لرزش کار کند و برای یک یا دو ثانیه احتراق بهدرستی انجام نمیشود و باعث ایجاد یک کد موقتی می شود. معمولاً در این صورت متوجه روشن شدن نشانگر هشدار یا چراغ چک نخواهید شد. این به این دلیل است که ازآنجاییکه فقط یکبار و بهطور خلاصه خطا اتفاق افتاده است، رایانه خودرو هیچ مشکلی را تشخیص نمیدهد و بنابراین هیچ کدی دائمی را نمایش نمیدهد.
کدهای خطای موقت اساساً یک نوع کد “تعمیرات پیشگیرانه” هستند. درواقع نشاندهنده مشکلی در خودرو نیستند تا زمانی که بهطور متوالی اتفاق بیفتند.
۱-۲)کد خطای ذخیرهشده
کدهای ذخیرهشده کمی پیچیدهتر از کدهای معلق یا موقت هستند. این کدها برای مقاصد تعیینشده و اقدامات احتیاطی ایمنی و یا به دلیل شناسایی نقص توسط کارخانه ایجادشدهاند.
چیزی که درنهایت اتفاق میافتد این است که رایانه عیوب بسیار زیادی را تشخیص میدهد. هنگامیکه استدلال مناسب را تشخیص دهد ، یک کد را در رایانه ذخیره میکند که سپس چراغ هشدار را روشن میکند.
رایانه علائم نقص واقعی را ذخیره میکند و یک کد شناسایی منحصربهفرد را نمایش میدهد تا به شما اطلاع دهد که دقیقاً چه چیزی اتفاق افتاده است. اغلب اوقات از وسیله نقلیهای بهوسیله نقلیه دیگر، این کدها ممکن است در همه پلتفرمهای خودرو یکسان باشند.
این بدان معنی است که همه تولیدکنندگان خودرو تقریباً از همان “کد خطا” برای بسیاری از علائم مشابه استفاده میکنند. بهعنوانمثال، اصطلاح P0420 معمولاً به معنای مشکل مبدل کاتالیزوری است. و در بسیاری از خودروها به معنی اشکال در سیستم کاتالیزور گزارش میشوند.
بهطور خلاصه، تفاوت بین کدهای دائم و موقت ساده است. یکی به باعث روشن شدن چراغ هشدار میشود زیرا یک نگرانی مطمئن را تشخیص داده است. دیگری فقط بهعنوان یک اقدام پیشگیرانه وجود خواهد داشت. با استفاده از آسان دیاگ شما میتوانید این نوع کد را از هم تفکیک کنید
۲) انوع کدهای خطا از دیدگاه از جاری/غیر جاری
۲.۱)کد خطای جاری(current)
خطای جاری خطایی است که در حال حاضر این خطا در خودرو وجود دارد و یونیت کنترلکننده و یا حسگر پیوسته گزارش خطا را ارسال میکند، بهعبارتدیگر پس از تعداد معینی از سفر خطا دوباره رخ میدهد. در این صورت خطا بهعنوان خطای جاری گزارش میشود. در صورت پاکسازی خطای جاری با آسان دیاگ به دلیل برطرف نشدن نقص همچنان خطا مشاهده خواهد شد.
۲.۲)کد خطای غیر جاری(non current)
درصورتیکه خطا توسط حسگرهای کنترلکننده خودرو (یونیت کنترل) گزارش نشود کامپیوتر خودرو خطا را به وضعیت غیر جاری تغییر میدهد. پاکسازی خطا معمولاً خطای غیر جاری را از بین میبرد. کد خطای غیر جاری خیلی خطرناک نبوده اما نیاز به بررسی جهت پیشگیری و جلوگیری از رخ دادن مجدد دارد.