google-site-verification: google210a2d9e63b191c3.html
سنسور اکسیژن چیست و چگونه بفهیم سنسور اکسیژن خراب است

سنسور اکسیژن چیست و چگونه بفهیم سنسور اکسیژن خراب است

سنسور اکسیژن چگونه کار میکند؟

اندازه سنسور اکسیژن مشابه اندازه شمع است. هدف از سنسور اکسیژن، پیگیری میزان اکسیژن موجود در اگزوز است.

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن موجود در اگزوز را اندازه گیری میکند و نتایج را با سطوح اکسیژن خروجی از اگزوز مقایسه می کند. سنسورها نتایج را برای پردازش و تنظیمات بیشتر به سیستم خودروی شما ارسال می کنند.

سیستم موتور خودرو نسبت را تنظیم می کند. هدف نهایی این فرآیند کمک به کارآمدی ماشین شما است. همچنین، سنسورهای O2 برای جلوگیری از انتشار سموم و بهبود مسافت پیموده شده با سوخت گاز کار می کنند. وسایل نقلیه مدرن دارای موتورهای کامپیوتری هستند که شامل حسگرهایی برای تنظیم و بهبود عملکرد کلی است.

همانطور که سیستم موتور خودرو این اطلاعات را جمع آوری می کند، نسبت اکسیژن به سوخت را در موتور تنظیم می کند. این مقایسه مدام در حال انجام است که در آن حسگرها سطوح اکسیژن اگزوز را اندازه گیری میکنند و اطلاعات را به سیستم موتور خودرو ارسال می کنند.

هنگامی که سنسورهای O2 خودروی شما خراب شده یا می شکند، سیستم موتور ترکیبی غنی از سوخت را تزریق می کند. هنگامی که این وضعیت رخ دهد، مصرف سوخت خودروی شما را افزایش می دهد. علاوه بر این، تولید کربن در خودرو را نیز افزایش می دهد.

۵ علامت که نشان می دهد سنسور اکسیژن شما بد کار میکند؟

۱)چشمک زدن چراغ چک:

چشمک زدن چراغ موتور یکی از رایج ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن است. چراغ چشمک زن چک موتور به طور غیرمستقیم به شما می گوید که وقت آن است که برای معاینه به مکانیک مراجعه کنید. این حسگرها می توانند بر احتراق سوخت و هوا تأثیر بگذارند.

 

اگر حسگرهای اکسیژن دریافتند که پس از احتراق اکسیژن کمتری از گازهای خروجی وجود دارد، موتور به تلاش برای تنظیم آن ادامه خواهد داد. متأسفانه، اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، سیستم موتور می تواند از چنین مشکلاتی چشم پوشی کند. در نهایت، ماشین شما را به عملکرد ضعیف خودرو سوق می دهد.

 

ماژول موتور خودرو نیز متوجه خواهد شد که موتور مشکل دارد. همچنین، این وضعیت می تواند چراغ چک موتور را فعال کند. در خودروهای سطح بالا با سیستم موتور داخلی، ممکن است کدهای خطا را تشخیص دهید. این کد به طور کلی نشان می دهد که سنسور O2 نادرست است.

۲)مصرف سوخت ضعیف:

اگر خودروی شما از مصرف سوخت ضعیف رنج می برد، به احتمال زیاد سنسور اکسیژن آنطور که باید کار نمی کند. وقتی وسیله نقلیه شما سوخت غیرعادی مصرف می کند، زمان تعویض سنسور اکسیژن فرا رسیده است. هر زمان که سوخت موتور خیلی کم یا غنی باشد، راندمان احتراق سوخت کاهش می یابد.

از آنجایی که حسگرهای اکسیژن با گذشت زمان تحلیل می‌روند، سیگنال‌های اشتباهی به سیستم‌ها می‌دهد و شما متوجه افزایش مصرف سوخت خواهید شد. خودروی شما بیش از حد انتظار سوخت خواهد سوزاند که نشانه مصرف سوخت ضعیف است. به همین دلیل، یک سنسور O2 بخشی جدایی ناپذیر از خودرو است.

۳)بدکار کردن موتور در دور آرام:

هنگامی که سنسورهای اکسیژن خودرو به درستی کار نمی کنند، اغلب در هنگام دور آرام اشکالات پیدا میشود. یک سنسور اکسیژن بد با چندین مشکل دیگر موتور مانند ریپ زدن موتور، از کار افتادن و کاهش قدرت همراه است.

همانطور که قبلا خوانده اید، سنسور وظیفه ارسال اطلاعات به سیستم موتور خودرو را بر عهده دارد. این داده ها به فواصل احتراق و زمان بندی موتور کمک می کند. به نوبه خود، اینها بر نسبت هوا به سوخت تأثیر می گذارد که به کارایی احتراق معروف است.

به طور خلاصه، یک سنسور اکسیژن که ضعیف کار می کند، سیستم موتور را مختل می کند و منجر به عملکرد نامنظم و ریپ زدن موتور در دور آرام می شود.خرابی سنسور اکسیژن روی شتاب خودرو هم میتواند تاثیرات بدی داشته باشد.

۴)انتشار دود سیاه:

بسیاری از صاحبان خودرو مشکل دود سیاه را بسیار ساده می دانند. با این حال، بیشتر اوقات، نشانگر چیزی شدید است. دود سیاه نشانه احتراق نامناسب در سیستم موتور خودرو است. همانطور که در بالا خوانده اید، یک سنسور اکسیژن نقش مهمی در ارسال داده ها به واحد کنترل موتور خودرو دارد.

سنسور اکسیژن به سیستم موتور می گوید که چگونه مقدار سوخت و هوا را تنظیم کند. در هر صورت، سنسورهای اکسیژن برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای کار می کنند. یک سنسور اکسیژن بد ممکن است نتواند به طور دقیق نسبت سوخت به هوا را متعادل کند. این بدان معنی است که فرآیند احتراق ناکافی خواهد بود. در نهایت منجر به باقی مانده دود سیاه می شود

*۵)میتوان از طریق دستگاه آسان دیاگ نیز به خرابی سنسور اکسیژن پی برد.

وارد بخش موتور خودرومان میشویم و سپس پارامتر ولتاژ سنسور اکسیژن را پیدا میکنیم(این آزمایش در صورت روشن بودن خودرو معتبر است)سپس اگر طبق نمودار زیر یک نمودار سینوسی داشتیم که بین۱۰۰ تا ۹۰۰ میلی ولت جابه جا میشد,میفهمیم که سنسور اکسیژن سالم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط

کانال اطلاع رسانی آسان دیاگ

شما میتواند از آخرین محصولات ما در کانال باخبر شوید

عضویت در کانال
بستن

کلمه کلیدی خود را وارد کنید