چرا ماشین جوش می آورد؟
خودروهای مدرن به مراتب کمتر از خودروهای قدیمیتر جوش می آورند، اما هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتد.
در ماه های تابستان برخی موتور ها جوش می آورند اما گرم شدن بیش از حد موتور می تواند در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد.
علائم جوش آوردن موتور چیست؟
اگر نشانگر دمای شما شروع به بالا رفتن کند یا چراغ خرابی روشن شود، احتمالا موتور شما داغ کرده است.همچنین ممکن است بخار خروجی از کاپوت را مشاهده کنید یا بویی از موتور مشاهده کنید.
اگر ماشینم جوش می آورد چه کار کنم؟
مهم است که مشکل جوش آوردن را به سرعت برطرف کنید، زیرا گرمای بیش از حد می تواند به موتور شما آسیب جدی وارد کند.
در مواقعی که ماشین شما بیش از حد گرم می شود، برای کاهش بار موتور ماشین خود، فورا کولر را خاموش کرده و شیشه های خود را باز کنید.
اگر این کار نکرد، بخاری و دمنده خود را روشن کنید که گرما را از موتور به کابین منتقل می کند. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، انجام این کار در یک روز گرم تابستان، کابین را جهنم میکند.
اگر ماشینم در ترافیک بیش از حد گرم شود، چه کاری باید انجام دهم؟
اگر ماشین شما در ترافیک بیش از حد گرم می شود، دنده را خلاص کنید و دور موتور را بالا ببرید. این کار پمپ آب را به کار میاندازد و سرعت فن را افزایش میدهد که آب و هوای بیشتری را از طریق رادیاتور مکش کرده و موتور را خنک میکند.
از استفاده بی مورد از ترمز خودداری کنید، زیرا این کار باعث افزایش فشار روی موتور می شود.
چرا ماشین من بیش از حد گرم می شود؟
اگر میپرسید «چرا ماشین من بیش از حد گرم میشود؟»، میتواند یک راه حل ساده باشد. یکی از دلایل رایج گرم شدن بیش از حد موتور، سطح پایین آب و مایع خنک کننده است.
درب رادیاتور را باز کنید و داخل را بررسی کنید. اگر خشک است، باید مایع بیشتری اضافه کنید تا از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری کنید.
چگونه ماشینی را که بیش از حد گرم می کند تعمیر می کنید؟
برای اکثر رانندگان، بردن یک ماشین بیش از حد گرم شده به نزدیکترین گاراژ ساده ترین راه برای بازگشت به جاده است.
با این حال، برای تعمیر خودرویی که بیش از حد گرم می شود، می توانید اقداماتی را انجام دهید.
۱.تست فشار سیستم رادیاتور برای نشتی
می توانید کیت تست نشت فشار را با قیمت مناسب خریداری کنید.آن را به رادیاتور وصل کنید، سپس فشار را پمپ کنید. اگر آب از سوراخ های رادیاتور خارج شود، نشتی دارید.
۲.نشتی نداره؟ درپوش رادیاتور خود را چک کنید
درپوش های رادیاتور قرار است فشار را به داخل نگه دارند. اما اگر فرسوده و زنگ زده باشند، ممکن است به یک درپوش جدید نیاز داشته باشید.
می توانید درپوش را با یک سیستم خاص تست کنید، اما آنقدر ارزان هستند که احتمالا بهتر است یک درپوش جدید بخرید.
۳.فن خنک کننده خود را بررسی کنید
اگر مشکل داغ شدن بیش از حد خودرو همچنان ادامه دارد، فن خنک کننده خود را بررسی کنید.
آن را روشن کنید، سپس زیر کاپوت را بررسی کنید تا ببینید فن ها کار می کنند یا خیر. اگر آنها نباشند، هوای کافی به رادیاتور مکیده نخواهد شد و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود.
محتمل ترین دلیل خرابی این است که موتور سوخته است.
می توانید موتورهای فن را با یک سیم جامپر بررسی کنید: یک سر آن را به کابل مثبت باتری و سر دیگر را به کابل قرمزی که موتوری را که در حال آزمایش آن هستید تغذیه می کند وصل کنید. اگر فن نتواند بچرخد، موتور سوخته است.راه دیگر آن است که با استفاده از عیب یاب آسان دیاگ در قسمت تست عملگر بروید و فن دور کند و تند ماشین خود را تست بگیرید.(برای خرید عیب یاب خودرو اینجا کلیک کنید)
اگر فن های خنک کننده به طور معمول کار می کنند، ممکن است ترموستات معیوب داشته باشید.
این قطعات با گرم شدن موتور بسته می شوند و زمانی که موتور بسیار داغ است باز می شوند. گاهی اوقات ترموستات ها گیر می کنند.
بیشتر ترموستات ها را می توان با دنبال کردن شیلنگ رادیاتور تا محفظه ترموستات قرار داد. این یک پیچ در بالا و پایین دارد. به سادگی ترموستات را بیرون بکشید و آن را با یک ترموستات جدید جایگزین کنید.
آیا هنوز هم موتور شما دمای بالایی دارد؟
خوشبختانه یکی از اجزای بالا باعث داغ شدن بیش از حد موتور خودروی شما شد.
اگر مشکل همچنان ادامه دارد، و شما هنوز در تعجب هستید که چرا ماشین من بیش از حد گرم می شود، دو مشکل احتمالی وجود دارد که چرا شما با گرم شدن بیش از حد موتور خود مواجه می شوید – که هیچ کدام ارزان نیست.
رادیاتور معیوب: رادیاتور بیش از حد گرم می شود
وقتی رادیاتور خیلی قدیمی می شود، ممکن است دیگر نتواند گرما را دفع کند.
واحدهای مدرن از پلاستیک و آلومینیوم ساخته می شوند، که دومی می تواند در طول زمان خورده شود، به این معنی که رادیاتور دیگر گرما را دفع نمی کند.
ممکن است رادیاتور نشتی نداشته باشد و در غیر این صورت وضعیت خوبی به نظر برسد، اما اگر رادیاتور شما بیش از حد گرم شود و نتواند گرما را حذف کند، موتور شما آسیب می بیند.
واشر سر سیلندر شروع به دمیدن می کند
در حالی که تعویض رادیاتور شما پرهزینه است، تعمیر واشر سر سیلندر معیوب از این هم بیشتر است.
برای تعمیر واشر سر معیوب، موتور نیاز به جدا کردن، بازسازی و نصب مجدد دارد که ممکن است تا ۹ میلیون برای ماشین های ایرانی حال حاضر هزینه داشته باشد.
قبل از خاموش کردن موتور، معقول است که آزمایش نشت احتراق را انجام دهید تا مطمئن شوید که آیا واشر سر نشتی دلیل داغ شدن بیش از حد ماشین شما است یا خیر.