چگونه از لاستیک سایی جلوگیری کنیم؟
۵ روش جلوگیری از لاستیک سایی
همانطور که هر راننده ای می داند، لاستیک ها بسیار گران هستند. به همین دلیل، بیشتر تلاش میکنند تا عمر مفید لاستیکهای خود را افزایش دهند و پول خود را ذخیره کنند.
با این حال، فرسودگی نامنظم لاستیکها گاهی اتفاق میافتد و باعث میشود لاستیکهای ما سریعتر از آنچه انتظار داشتیم خراب شوند. فرسودگی تایرها میتواند بر کیفیت رانندگی شما تاثیر مستقیم بگذارد.
در ادامه ی مقاله به دلایل لاستیک سایی میپردازیم:
لاسیتک سایی چیست؟
لاستیک سایی به صورت آج گوشه دار مثل تصویر بالا ظاهر می شود. در اکثر موارد، این لاستیک سایی به یک ناحیه از آج محدود نمی شود، بلکه در سراسر محیط بیرونی تایر به طور کلی ادامه می یابد.
این نوع لاستیک سایی یکی از رایج ترین اشکال سایش نامنظم لاستیک است که سالانه در هزاران وسیله نقلیه رخ می دهد. از اتومبیل گرفته تا موتور سیکلت، تقریباً همه وسایل نقلیه مستعد سایش نامنظم لاستیک هستند.
یکی از عامل های کمک کننده به این شکل از سایش نامنظم لاستیک، ایراد های مکانیکی ماشین است. با این حال، مشخص کردن منبع دقیق این ایرادات اغلب میتواند تا پیچیده باشد.
متأسفانه موضوع لاستیک سایی بدون دخالت مکانیکی به راحتی حل نمی شود و در بسیاری از موارد آسیب واقعی قبلاً وارد شده است. در نتیجه، تعداد قابل توجهی از تایرهای مناسب به دلیل سایش قابل توجه، سالانه از سرویس خارج می شوند.
آیا لاستیک سایی خطرناک است؟
رانندگی با لاستیک هایی که به شدت صاف هستند، در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد. این به دلیل اینکه آج ماشین صاف شده و به جاده نمیچسبد و در نتیجه کشش خودرو را به خطر می اندازد.
این کاهش کشش با آنچه که در اثر سایر انواع سایش نامنظم لاستیک ایجاد میشود، مانند سایش داخل لاستیک یا فرسودگی بیرونی تایر، تفاوتی ندارد و در هنگام رانندگی در شرایط لغزنده بیشتر مشهود است. این یک خطر بزرگی است که در نهایت می تواند منجر به افزایش احتمال تصادف شود.
در هر صورت لاستیک هایی که به شدت صاف شده اند باید در اسرع وقت از سرویس خارج شده و دور انداخته شوند. علاوه بر این، علت اصلی ساییدگی لاستیک باید تشخیص داده و تعمیر شود تا از موارد بعدی سایش تایر جلوگیری شود. امتناع از انجام چنین اقداماتی می تواند امنیت شما و دیگران در جاده را به خطر بیندازد.
لاستیک های ساییده شده چه صدایی دارند؟
لاستیکهای ساییده شده معمولاً در هنگام حرکت در جاده، صدای زمزمه نسبتاً بلندی ایجاد میکنند. از بسیاری جهات، مثل صدای بلبرینگ چرخ خراب است.
همانطور که ساییده شده لاستیک پیشرفت می کند، این صدا فقط به بلند تر شدن ادامه می دهد و در نهایت بسیار قابل توجه می شود. متأسفانه، تنها راه برای کاهش این صدا، تعویض لاستیکهای فرسوده خودرویتان است.
چه چیزی باعث حجامت لاستیک می شود؟
۱.اجزای سیستم تعلیق فرسوده یا آسیب دیده
یکی از شایعترین دلایل سایش تایر مربوط به فرسودگی شدید اجزای سیستم تعلیق است.سیستم تعلیق خودرو لرزش جاده را کاهش میدهند و از بالا و پایین رفتن نامنظم لاستیکهای وسیله نقلیه ما بر روی سطح جاده جلوگیری میکنند. هنگامی که هر یک از این اجزا به خطر بیفتد، سایش آج اغلب مدت کوتاهی پس از آن رخ می دهد.
۲.خارج شدن لاستیک ها از وضعیت تعادل
تمام چرخ ها و لاستیک ها دارای نقاط سنگین طبیعی هستند که باید متعادل شوند تا سواری نرمی داشته باشند. در طول عمر لاستیک، این فرآیند باید هر از چند گاهی تکرار شود و در نتیجه پایداری لاستیک افزایش یابد.
با این حال، اگر اجازه داده شود تایر از تعادل خارج شود، اغلب فرسودگی نامنظم ایجاد می شود. در بسیاری از موارد، زمانی که لاستیک نامتعادل از روی جاده عبور می کند، سایش به وجود می آید.
۳.لاستیک خارج از گرد
در موارد خاص، لاستیک دارای فرسودگی بیش از حد است. این اساساً به این معنی است که یک لاستیک از دور خارج شده است و باعث ایجاد جهش یا لرزش قابل توجه در هنگام حرکت در جاده می شود.این معمولاً زمانی اتفاق میافتد که یک لاستیک تسمه ساختاری خود را جابجا کرده باشد، یا زمانی که یک لاستیک از ساختار پایینتری برخوردار است. در بیشتر موارد، این بی نظمی ها تنها با گذشت زمان شدیدتر می شوند و در نهایت منجر به سایش می شوند.
۴.تراز ضعیف
تراز نادرست انتهای جلو نیز می تواند منشأ انحنای قابل توجه لاستیک باشد. سیستم تعلیق و فرمان جلوی خودروی استاندارد دارای سه تنظیم جداگانه است (کاستر، کامبر و پنجه) که هر کدام در صورت خارج از مشخصات ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند.
هر یک از موارد بالا اگر رعایت نشود لاستیک سایی خواهید داشت.
منبع سایت cartreatments.com