google-site-verification: google210a2d9e63b191c3.html
۵ علامت دریچه PCV خراب

۵ علامت دریچه PCV خراب

شیر تهویه مثبت میل لنگ که بیشتر به عنوان شیر PCV شناخته می شود، با سیستم تهویه میل لنگ مرتبط است. پس از انجام فرآیند احتراق داخلی در موتور، گازهای خروجی ای تولید میشوند که توسط یک سوپاپ اگزوز به داخل سیستم اگزوز هدایت می شوند.

در حالی که در سیستم اگزوز، مبدل کاتالیزوری این گازهای خروجی سمی را به گازهای کمتر سمی تبدیل می کند. سپس گازها از لوله اگزوز خارج می شوند و به هوای بیرون می روند.

با این حال، مبدل کاتالیزوری قادر به تبدیل تمام گازهای خروجی به گاز های غیر سمی نیست. همیشه درصد کمی از دودهای سمی وجود دارد که به دلیل نشتی جزئی فشار از محفظه احتراق داخلی خارج می شود.

این گازها به سمت بلوک موتور (معروف به میل لنگ) جریان یافته و به وسط دیواره سیلندر و رینگ‌های پیستون ختم می‌شوند. اگر این گازها در بلوک موتور شما باقی بمانند، فشار زیادی در آنجا ایجاد می‌کنند و در نهایت باعث آسیب دیدن موتور شما می‌شوند.

شیر PCV چگونه کار می کند

سوپاپ PCV قطعه ای است که از ماندن این گازهای سمی در بلوک موتور شما جلوگیری می کند. پوشش سوپاپ موتور جایی است که دریچه PCV قرار دارد. یک شیلنگ خلاء وجود دارد که منیفولد ورودی و شیر PCV را به هم متصل می کند.

با ورود گازهای خروجی به داخل بلوک موتور، سوپاپ PCV حاوی یک پیستون فنری است که جریان گازها را به خارج از میل لنگ و به منیفولد ورودی هدایت می کند.

از آنجا، گازها به سیلندرهای احتراق موتور باز می گردند و در طی فرآیند احتراق بعدی دوباره مشتعل می شوند.

علائم رایج دریچه PCV خراب

برای اینکه ماشین شما تمیزترین دود های خروجی ممکن را داشته باشد، باید یک شیر PCV کاملاً سالم داشته باشید. متأسفانه، دریچه‌های PCV پس از چندین سال استفاده ممکن است خراب شوند.

اگر می خواهید آن را با یک شیر جدید جایگزین کنید، باید بتوانید علائم خرابی دریچه PCV را در وسیله نقلیه خود تشخیص دهید. تشخیص بیشتر این علائم خیلی سخت نیست.

نباید این علائم را نا دیده بگیرید چون موتور شما آسیب جبران ناپذیری بزند. در اینجا ۵ مورد از رایج ترین نشانه های معیوب بودن دریچه PCV آورده شده است.

۱.نشت روغن

 

یک سوپاپ PCV سالم به کاهش فشار میل لنگ کمک میکند. اما وقتی شیر PCV خراب می شود، ممکن است نتواند از حالت بسته خارج شود و گیر کند. اگر دریچه مسدود شود یا به مرور زمان فرسوده شود، ممکن است این اتفاق بیفتد.

در هر صورت، وقتی این اتفاق می افتد، فشار میل لنگ افزایش می یابد. هرچه فشار بیشتری ایجاد شود، احتمال نشت روغن بیشتر می شود.

درزگیرها و واشرها جایی هستند که احتمالا روغن را در آن جا مشاهده میکنید. وجود روغن در منیفولد ورودی یا بدنه دریچه گاز نیز احتمال دیگری است.

گاهی اوقات مجموعه فیلتر هوا به دلیل عدم کارکرد دریچه PCV داخل آن روغن دارد. یک اتفاق دیگر که میتواند بیوفتد این است که روغن از اگزوز خارج شود.البته این اتفاق خیلی احتمال کمی دارد.

۲.چراغ چک را بررسی کنید

واحد کنترل موتور در ارتباط دائمی با سنسورهای اکسیژن موتور شما است. هنگامی که یک سوپاپ PCV خراب می شود، معمولاً باعث می شود یا سوخت بیش از حد یا هوای بیش از حد وارد سیلندرهای احتراق موتور شود.

حسگرها این اطلاعات را پس از احتراق مخلوط هوا و سوخت به واحد کنترل موتور منتقل می کنند. در نتیجه چراغ چک روی داشبورد روشن می شود.

شما باید وسیله نقلیه خود را برای هر کد خطای ذخیره شده از طریق دستگاه آسان دیاگ اسکن کنید.(لینک خرید دستگاه آسان دیاگ) ممکن است یک کد خاص برای شیر PCV مانند P052E یا P053A یا یک کد خطای رایج تر مانند P0171 یا P0174 دریافت کنید که در آن شیر PCV ممکن است تنها یکی از دلایل ایجاد کد باشد.

۳.توقف موتور

دریچه PCV یک پیستون دارد که ممکن است در صورت خراب شدن باز بماند. اگر این اتفاق بیفتد، مقدار زیادی هوا به داخل سیلندرهای احتراق جریان می یابد.

این امر باعث می شود که به عنوان مخلوط بدون چربی هوا و سوخت شناخته می شود زیرا هوای بیشتری نسبت به سوخت در سیلندرها وجود دارد. نتیجه این کار، از کار افتادن موتور خواهد بود.

۴.مصرف سوخت بیش از حد استاندارد

اگر سوپاپ PCV شما بسته بماند، باعث ایجاد ترکیبی غنی از هوا و سوخت در سیلندرهای احتراق شما می شود. این بدان معناست که سوخت بیشتری نسبت به هوا در سیلندرها وجود دارد.پس سوخت بیشتری را ماشین نسبت به حالت معمول مصرف میکند.علاوه بر این، موتور شما گازهای سمی بیشتری تولید می کند که ممکن است باعث شود در معاینه فنی بعدی خود رد شوید.

۵.لجن

هنگامی که آن گازهای سمی حاصل از احتراق شروع به نشت به وسط دیواره سیلندر و پیستون می کنند، با روغن موتور مخلوط می شوند. هنگامی که روغن و گازهای خروجی با هم ادغام می شوند، لجن و کثیفی را روی موتور به جای میگذارند.این لجن تا زمانی که در نهایت به موتور شما آسیب نرساند به جمع شدن ادامه خواهد داد. تا زمانی که روغن موتور خود را بررسی نکنید، متوجه لجن نخواهید شد.

منبع سایت cartreatments.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط

کانال اطلاع رسانی آسان دیاگ

شما میتواند از آخرین محصولات ما در کانال باخبر شوید

عضویت در کانال
بستن

کلمه کلیدی خود را وارد کنید