۵ علامت فلایویل خراب
فلایویل یک وسیله مکانیکی گرد است که به میل لنگ متصل می شود که از چرخش انرژی تولید می کند و سپس آن انرژی را برای استفاده بعدی ذخیره می کند. در مواقعی که گشتاور موتور متناوب است، فلایویل با انرژی دورانی ذخیره شده خود این را تکمیل می کند.
شما می توانید فلایویل را در خودروهایی با گیربکس دستی به جای اتوماتیک پیدا کنید. خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک در عوض از یک صفحه انعطاف پذیر استفاده می کنند که گیربکس را نیز به موتور متصل می کند.
چرخ فلایویل تضمین می کند که دنده های یک وسیله نقلیه دستی به درستی کار می کنند، زیرا راننده از کلاچ استفاده می کند. همچنین از لرزش خودرو نیز جلوگیری می کند.
اگر فلایویل وسیله نقلیه شما شروع به خراب شدن کرد، چند علامت به راحتی قابل تشخیص وجود دارد که می توانید مراقب آنها باشید.
۵ علامت خرابی فلایویل
۱-لغزش چرخ دنده ها
اغلب، زمانی که در حین رانندگی سعی می کنید دنده را عوض کنید، ممکن است دنده ها بلغزند. این معمولاً زمانی اتفاق میافتد که میخواهید به یک دنده بالاتر تغییر دهید (مثلاً: ۳ تا ۴)، دور موتور میچرخد اما میتوانید بگویید که هیچ نیرویی به چرخها منتقل نمیشود. در دندههای بالاتر بیشتر اتفاق میافتد و زمانی که پدال گاز را بیشتر از کمی پایین میآورید.
این اتفاقات نوید یک کلاچ فرسوده را میدهد. لغزش کلاچ در نهایت باعث فرسودگی فلایویل نیز می شود. اگر همچنان اجازه دهید این اتفاق بیفتد، لغزش دنده بدتر می شود.
ممکن است صداهای خراش را از صفحه فشار تجربه کنید و در نهایت، سایر قسمتهای فلایویل در مجموعه کلاچ بیش از حد گرم شده و باعث تاب برداشتن یا حتی ترک خوردن آنها شود. در نهایت، اگر کلاچ و فلایویل تعویض نشوند، به سادگی قادر به تعویض دنده نخواهید بود.
سوار شدن بر پدال کلاچ در حین رانندگی، درگیر کردن/بازکردن آهسته کلاچ در حالی که پای شما روی پدال گاز است، یا باز کردن سریع کلاچ در حین دور بالا (به عنوان مثال: مسابقه درگ) مقصر معمول چرخ فلایویل فرسوده است.
۲- بوی سوختن
به غیر از لغزش دنده، بوی سوختگی را متوجه خواهید شد که فضای داخلی خودرو را پر میکند. این بو زمانی ایجاد می شود که از کلاچ به طور نامناسب استفاده شود،که از فلایویل این بود می آید.
کلاچها دارای روکشهایی هستند که دارای موادی هستند که برای کاهش صدایی که کلاچ در حین کار ایجاد میکند، طراحی شدهاند. روکش های کلاچ به دلیل اصطکاک ناشی از استفاده نادرست گرمای زیادی تولید می کنند که اساساً باعث لعاب شدن سطح در اثر گرما می شود. نتیجه یک بوی تند قوی است که می تواند کاملا قابل توجه باشد.
۳ – کلاچ چتر
این زمانی اتفاق میافتد که بهجای درگیر شدن نرم، کلاچ در امتداد فلایویل «پرش» میکند. به طور مکرر چنگ می زند و رها می کند که وقتی کلاچ رها می شود لرزش دارد. در حالی که می تواند در هر دنده ای اتفاق بیفتد، زمانی که میخواهید بایستید رایج ترین موقع برای اتفاق افتادن است.در حالی که گاهی اوقات علت تاب برداشتن چرخ فلایویل است، تشخیص صدای کلاچ ممکن است دشوار باشد زیرا دیسک کلاچ، صفحه فشار یا یاتاقان رها کننده اغلب مقصر هستند که آیا قطعات فرسوده، تاب خورده، شکسته یا آلوده به روغن ناشی از موتور یا آلودگی هستند.
۴- پدال کلاچ می لرزد
همراه با این، هر بار که کلاچ را کار می کنید، لرزش هایی از پدال کلاچ یا کف وسیله نقلیه شما می آید. این ارتعاشات نشان می دهد که پایه های فنر فلایویل خراب شده اند.
همانطور که ممکن است بدانید، مکانیزم فنر چیزی است که معمولا ارتعاشات ناشی از کلاچ مورد استفاده را کاهش می دهد. این تنها دلیل دیگری است که نشان می دهد شما فلایویل خرابی دارید و باید تعویض شود.
۵ – کشیدن کلاچ
این برعکس لیز خوردن کلاچ است. به جای اینکه کلاچ درگیر نشود، کلاچ به سادگی آزاد نمی شود. هنگام تلاش برای تعویض دنده صدای خیلی گوش خراشی مثل وقتی که آب هویچ را میگیرید به گوش میرسد.
کشش کلاچ نقص خود فلایویل نیست، بلکه یاتاقان یا بوش در مجموعه فلایویل یا میل لنگ است.
تا اینجا، ما شایع ترین علائم فلایویل خراب را مورد بحث قرار داده ایم. ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد، اما تشخیص آنها سخت تر است، زیرا مشکلات دیگری وجود دارد که می تواند باعث بروز آنها شود.
اما نکته آسان در مورد تشخیص علائم فلایویل خراب این است که آنها تقریباً یکسان هستند، صرف نظر از نوع وسیله نقلیه دنده دستی که رانندگی می کنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در صورت مشاهده هر یک از این علائم، وسیله نقلیه خود را به یک مکانیک حرفه ای خودرو ببرید.