چگونه بفهمیم سنسور دریچه گاز خراب است
سنسور دریچه گاز چگونه کار میکند؟
هر وسیله نقلیه ای با موتور احتراق داخلی چیزی به نام بدنه دریچه گاز دارد که به آن سوپاپ پروانه ای نیز می گویند. این شیر در وسط منیفولد ورودی و فیلتر هوا قرار گرفته است.
وظیفه دریچه گاز مدیریت جریان هوایی است که به داخل موتور می رود. همانطور که راننده برای شتاب دادن به خودرو روی پدال گاز پا می گذارد، هوای بیشتری در محفظه احتراق داخلی موتور مورد نیاز است.
در حالی که هوای بیشتری وارد موتور می شود، سوخت بیشتری نیز به موتور تزریق می شود. احتراق این مخلوط نحوه ایجاد قدرت موتور است.
موقعیت دریچه گاز تعیین می کند که چه مقدار هوا وارد موتور می شود. یک قطعه در سیستم مدیریت سوخت به نام سنسور موقعیت دریچه گاز وجود دارد که این موقعیت را تشخیص می دهد
هنگامی که می خواهید خودرو را شتاب دهید، سنسور دریچه گاز درصد باز بودن دریچه گاز را به واحد کنترل موتور اطلاع می دهد. واحد کنترل موتور، دریچه گاز را مدیریت می کند و اجازه می دهد هوای مورد نیاز به موتور وارد شود.
هرچه بیشتر روی پدال گاز پا بگذارید، دریچه گاز بازتر می شود تا جریان هوای بیشتری به موتور وارد شود. در عین حال، سوخت بیشتری به سیلندرهای موتور تزریق می شود تا مخلوط متعادلی برای احتراق ایجاد شود.
علائم رایج در خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز
اگر سنسور موقعیت دریچه گاز خراب شده باشد، واحد کنترل موتور (ECU) موقعیت دریچه گاز را نمی داند. در نتیجه واحد کنترل موتور قادر نخواهد بود مقدار هوای ورودی به موتور را به درستی تنظیم کند تا احتراق موفقیت آمیزی انجام شود. این در نهایت بر توانایی رانندگی شما تأثیر می گذارد تا جایی که ممکن است شما را در جاده نگه دارد.
هنگامی که یک سنسور موقعیت دریچه گاز آسیب دیده یا فرسوده دارید، فوراً متوجه علائم این مشکل خواهید شد. ممکن است ندانید که تقصیر سنسور است، اما علائم باید به اندازه کافی به شما انگیزه دهد که وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک ببرید و نظر آنها را بفهمید.
اگر دو یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد به شما خواهند گفت که خرابی شما از سنسور موقعیت دریچه گاز است:
۱)چراغ چک را بررسی کنید:
سنسور موقعیت دریچه گاز یکی از اجزای کلیدی فرآیند کلی احتراق داخلی است. اگر این سنسور خراب شود، موتور شما در نهایت قادر به تولید نیروی کافی برای پاسخگویی به نیازهای شتاب شما نخواهد بود.
واحد کنترل موتور این مشکل را در صورت وجود تشخیص می دهد و سپس چراغ چک را روی داشبورد فعال می کند. به این ترتیب، متوجه خواهید شد که موتور شما دارای نوعی مشکل است که باید برطرف شود.
کدهای عیب تشخیصی رایج مربوط به TPS عبارتند از: P0121، P0122، P0123، P0124، P2135، و P2138.
۲)شتاب ضعیف:
سنسور موقعیت دریچه گاز خراب به این معنی است که واحد کنترل موتور نمی تواند موقعیت دریچه گاز را به درستی مدیریت کند. به این دلیل موتور قادر به دریافت مقدار مناسب هوا نخواهد بود. هر وقت با این شرایط به وسیله نقلیه خود شتاب دهید، شتاب بسیار ضعیف خواهد بود.
در صورت خرابی سنسور اگر بتوانید وسیله نقلیه را سریعتر از ۵۰ کیلو متر در ساعت حرکت دهید خوش شانس خواهید بود هر چند که این کار باعث می شود که شما بنزین زیادی مصرف کنید و در نهایت مصرف سوخت زیاد به خودرو شما آسیب میزند.
۳)مشکل در دور آرام
هنگامی که وسیله نقلیه خود را در جایی متوقف یا پارک می کنید، دور آرام باید در نزدیکی ۶۰۰ تا ۹۰۰ دور در دقیقه باشد. اگر در زمانی که وسیله نقلیه شما متوقف یا پارک شده است، متوجه دور موتور در کمتر یا بالاتر از آن محدوده شده اید، در این صورت با موتور خود مشکلی در دور آرام دارید.
۴)مصرف بیش از حد سوخت
از آنجایی که سنسور موقعیت دریچه گاز تأثیر عمده ای بر مخلوط مناسب هوا/سوخت برای احتراق دارد، قرائت نادرست می تواند باعث تزریق بیش از حد سوخت به محفظه احتراق شود. این باعث می شود نسبت هوا به سوخت بالا باشد که منجر به مصرف سوخت ضعیف می شود.
علاوه بر این، سنسورهای دیگر به خوانش دقیق سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) بستگی دارند. وقتی این اتفاق نیفتد، آن سنسورها اغلب جریان هوای خیلی کم یا زیاد را جبران می کنند. نتیجه نهایی معمولاً نیاز به پر کردن بنزین بیشتر از حد معمول است.
۵)تغییرات شتاب
یکی از مشکلات شتاب گیری بسیار عجیبی که ممکن است رخ دهد افزایش شتاب بدون پا گذاشتن روی پدال گاز است. شما می توانید در جاده رانندگی کنید، و ماشین شما به تنهایی سرعت خود را افزایش می دهد. این بدیهی است که می تواند بسیار خطرناک باشد.
از بین تمام مشکلات شتاب گیری که ممکن است رخ دهد، این مورد خاص نشانگر واضحی است که سنسور موقعیت دریچه گاز مقصر است.