افزایش/کاهش مقاومت کیسه هوای راننده

افزایش/کاهش مقاومت کیسه هوای راننده

کیسه هوای راننده (ایربگ) معمولاً در قسمت بالای فرمان خودرو قرار دارد. اشکالات مربوط به کیسه هوای راننده می‌تواند به صورت کلی ناشی از چندین عامل باشد:

خرابی یا قطع شدن سیم‌کشی: سیم‌کشی بین کیسه هوا و واحد کنترل ایربگ می‌تواند دچار آسیب، قطع یا اتصال کوتاه شود. این مشکل ممکن است ناشی از فرسودگی، آسیب فیزیکی یا نصب نادرست باشد.

سنسور ایربگ: سنسورهای موجود در سیستم ایربگ ممکن است دچار خرابی شده باشند. این سنسورها وظیفه تشخیص تصادف و فعال‌سازی کیسه هوا را دارند.

مشکل در خود کیسه هوا: مقاومت داخلی خود کیسه هوا ممکن است از مقدار استاندارد خارج شده باشد. در این صورت، کیسه هوا نیاز به تعویض دارد.

واحد کنترل ایربگ (ECU): خود واحد کنترل ایربگ نیز ممکن است دچار مشکل شود. اگر این واحد نتواند سیگنال‌های صحیح را دریافت یا ارسال کند، خطا ثبت می‌شود.

اتصالات و کانکتورها: اتصالات و کانکتورهای مربوط به کیسه هوا و سنسورهای آن ممکن است شل یا معیوب شده باشند، که این امر می‌تواند منجر به بروز خطا شود.
اما به صورت دقیق کلمه مقاومت یا مقاومت در ایربگ یا مقاومت کیسه هوای راننده چیست؟

مقاومت داخلی کیسه هوا (ایربگ) به طور خاص به مقاومت الکتریکی در مدار سنسورهای ایربگ اشاره دارد. این مقاومت به عنوان یک بخشی از سیستم ایمنی خودرو عمل می‌کند و در زیر به وظایف و ویژگی‌های آن پرداخته می‌شود:

وظیفه و عملکرد مقاومت داخلی کیسه هوا:

  1. تشخیص وضعیت: مقاومت داخلی در کیسه هوا و سنسورهای آن به واحد کنترل ایربگ (ECU) کمک می‌کند تا وضعیت کیسه هوا و اتصالات مربوط به آن را تشخیص دهد. اگر این مقاومت در محدوده نرمال باشد، نشان‌دهنده این است که کیسه هوا و سنسورها سالم هستند.

  2. فعال‌سازی ایربگ: در صورت وقوع تصادف، اگر سیستم ایربگ تشخیص دهد که تغییرات ناگهانی در مقاومت (به دلیل فعال‌سازی یا عدم فعال‌سازی کیسه هوا) وجود دارد، به واحد کنترل سیگنال می‌فرستد تا ایربگ‌ها را فعال کند.

  3. تشخیص خرابی: اگر مقاومت داخلی از محدوده مجاز خارج شود (بیشتر یا کمتر)، ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل در سیستم ایربگ باشد که می‌تواند به عدم عملکرد صحیح در زمان تصادف منجر شود.

رنج مجاز مقاومت داخلی کیسه هوا:

مقدار دقیق مقاومت داخلی کیسه هوا بسته به نوع خودرو و مدل آن متفاوت است، اما به طور کلی:

مقاومت نرمال: معمولاً مقدار مقاومت داخلی کیسه هوا بین ۲ تا ۵ اهم است.

محدوده مجاز: برای برخی خودروها، ممکن است این مقدار بین ۲ تا ۴.۵ اهم نیز باشد.

با استفاده از دستگاه آسان دیاگ، می‌توان مقادیر مقاومت داخلی را بررسی کرد. اگر مقدار مقاومت خارج از این محدوده باشد، دستگاه دیاگ معمولاً خطای مربوط به کیسه هوا را ثبت می‌کند.

در هر صورت، برای بررسی دقیق و تعیین مقدار مجاز، به دفترچه راهنمای خودرو یا اطلاعات فنی مربوط به مدل خاص خودرو مراجعه کنید. همچنین، در صورت بروز هرگونه خطا در سیستم ایربگ، بهتر است خودرو به یک تعمیرکار مجرب مراجعه شود.

اگز کیسه هوا (ایربگ) در یک خودرو عمل کرده و باز شود، مقاومت داخلی آن به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. در حالت عادی، مقاومت کیسه هوا در محدوده مشخصی (معمولاً بین ۲ تا ۵ اهم) قرار دارد. اما وقتی کیسه هوا فعال می‌شود، مدار داخلی آن به گونه‌ای طراحی شده که مقاومت به تقریباً صفر اهم می‌رسد.

وقتی که سنسورهای تصادف یک تصادف را تشخیص می‌دهند، واحد کنترل ایربگ (ECU) دستور فعال‌سازی کیسه هوا را صادر می‌کند.

کیسه هوا با استفاده از یک پودر شیمیایی و یک جرقه‌زن (سنسور) به سرعت منبسط می‌شود و به این ترتیب، فضای داخل آن پر از گاز می‌شود.

تغییر مقاومت:

      • در حین فعال‌سازی، مدار داخلی کیسه هوا به حالت «کوتاه» (short) می‌رود که در آن مقاومت تقریباً به صفر می‌رسد. این به این معناست که جریان الکتریکی به راحتی می‌تواند از مدار عبور کند.

        • پس از فعال شدن و باز شدن کیسه هوا، سیستم معمولاً به حالت آماده‌باش برمی‌گردد و می‌تواند خطاهایی را ثبت کند. اگر واحد کنترل ایربگ مقاومت را به صفر یا نزدیک به صفر ببیند، نشان‌دهنده این است که کیسه هوا فعال شده است.

بعد از باز شدن کیسه هوا، باید آن را تعویض کرد و سیستم ایربگ را دوباره تنظیم کرد، زیرا کیسه هوا پس از استفاده دیگر قابل استفاده نیست و نمی‌تواند در صورت تصادف‌های بعدی کارایی داشته باشد. همچنین، اگر خطاهای مربوط به ایربگ وجود داشته باشد، باید توسط تکنسین‌های مجرب بررسی و تعمیر شود.

راه حل رفع خطای افزایش/کاهش مقاومت کیسه هوای راننده
ابتدا مادول چرخشی ایربگ فرمان( ماژول چرخشی یا سویچ چرخشی یا کلید چرخشی) را باز کنید. تصویر ماژول در زیر آمده است


سوکت ماژول چرخشی ایربگ را در حالت سویج باز چند دقیقه باز نگه دارید در همین حال سوکت  یوینت کیسه هوا را نیز جدا کنید و بعد هر ۲ سوکت را متصل کنید . مطمین شوید سوکت ها به درستی متصل هستند . خطا های ایربگ را پاک کنید . اگر در این حال خطا پاک نشد و چراغ ایربگ خاموش نشد باید مادول چرخشی تعویض شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Enter your keyword