چراغ EPC پشت آمپر چیست

چراغ EPC پشت آمپر چیست

هر چه می‌گذرد، کنترل‌های الکترونیکی سیستم‌های خودرو پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. گیربکس، سیستم‌های موتور، ترمز و حتی سیستم تعلیق همگی توسط سنسورها و پردازنده‌ها کنترل می‌شوند و قابلیت اطمینان و ایمنی را افزایش می‌دهند، اما نیاز به سرویس دوره‌ای به همان اندازه بالاتر می‌رود.

چراغ EPC در پشت آمپر چیست؟

چراغ اخطار کنترل الکترونیکی قدرتElectronic Power Control (EPC) نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم مدیریت دریچه گاز خودرو شما است (که می‌تواند شامل پدال گاز، بدنه دریچه گاز تزریق سوخت، کنترل کشش یا کروز کنترل باشد). اگرچه می‌تواند به مشکلات دیگری نیز اشاره کند. ما قصد داریم توضیح دهیم که چراغ EPC به‌صورت عمومی در خودروها چه چیزی را نشان می‌دهد و در صورت روشن بودن چه باید کرد.

آیا چراغ اخطار EPC می‌تواند باعث از دست دادن توان و قدرت موتور شود؟

از دهه ۱۹۹۰، بسیاری از سیستم‌های مدیریت موتور (پیشرانه) با گیربکس اتوماتیک شامل حالت‌های اضطراری هستند که « limp-in»یا حالت « limp-home» نامیده می‌شود. حالت Limp-in سرعت خودرو را محدود می‌کند و ممکن است اجازه ندهد گیربکس اتوماتیک از دنده دوم خارج شود. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که ECU ی موتور مشکلی جدی را شناسایی کند و در این صورت به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که به شما امکان می‌دهد بدون واردکردن آسیب بیشتر به سیستمی که داری مشکل شده است با سرعت محدود، به نمایندگی بروید.

چه چیزی می‌تواند باعث روشن شدن چراغ EPC شود؟

مانند چراغ چک، چراغ EPC، می‌تواند یک هشدار عمومی باشد. هنگامی‌که EC خطایی را تشخیص می‌دهد که خارج از مشخصات عادی یک سنسور یا عملگر است، به‌عنوان کد مشکل یا کد خطای EPC در رایانه ذخیره می‌شود. در این مثال، سنسور EPC اطلاعاتی را به رایانه داده است که باعث شده خودرو در حالت لنگی (Limp) قرار گیرد. مشکلات بالقوه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نقص در سیستم‌های اندازه‌گیری سوخت، زمان‌بندی یا آلایندگی
  • خرابی سنسور دور موتور
  • مشکلات با سنسورهای دیگر مانند سنسور میل‌لنگ یا بادامک، سنسور جریان هوای جرمی، حتی کلید چراغ‌ترمز
  • مشکلات کنترل کشش
  • مشکلات کنترل پایداری خودرو
  • مشکلات کروز کنترل
  • مشکلات پدال گاز
  • از همه مهمتر دریچه گاز و خرابی یا کثیف شدن سوکت دریچه گاز

 

سال‌ها پیش، پدال گاز و کروز کنترل از طریق کابل به دریچه گاز متصل شدند. سیستم‌های امروزی “drive-by-wire” نامیده می‌شوند، اصطلاحی که به‌طور متناقض به این معنی است که دیگر کابلی وجود ندارد. پدال گاز و دریچه گاز به‌صورت بی‌سیم «با یکدیگر صحبت می‌کنند» و وضعیت و موقعیت آن‌ها به‌صورت بی‌سیم و در هر زمان از طریق سنسورها به کامپیوتر پیشرانه گزارش می‌شود.

 

آیا رانندگی با چراغ EPC روشن خطرناک است؟

پاسخ سریع: بله چراغ EPC می‌تواند نشانگر طیف وسیعی از مشکلات باشد، برخی نسبتاً جزئی و برخی کاملاً جدی‌تر. اگر وسیله نقلیه شما دارای چراغ EPC روشن است و در حالت لنگی است، باید در اسرع وقت آن را برای تشخیص و تعمیر به نمایندگی ببرید.

علاوه بر این، برخی از خودروها که به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) مجهز هستند ممکن است زمانی که برنامه EPC مشکلی را تشخیص دهد، ESP به‌طور کامل خاموش شود.

این مهم است که به خاطر بسپارید: ممکن است وسیله نقلیه شما هنوز (تا حدودی) در حالت شلوغی قابل رانندگی باشد، اما سرعت و شتاب آن برای جلوگیری از آسیب جدی به اجزای پیشرانه محدود است. این چیزی است که به‌عنوان «طراحی مقاوم در برابر خطا» شناخته می‌شود و هدف آن جلوگیری از آسیب رساندن ناخواسته به کاربر است. به‌خصوص وقتی در مورد سیستم خنک‌کننده، آلاینده‌ها، انتقال و سایر سیستم‌های اصلی صحبت می‌کنیم، اگر مشکل اولیه را فوراً برطرف نکنید به‌سرعت می‌تواند چند برابر شود و به یک سری مشکلات جدی تبدیل شود.

آیا باتری ضعیف می‌تواند باعث روشن شدن چراغ EPC شود؟

بله. سیستم‌ها و حسگرهای خودروی شما به یک ولتاژ پایه (که بسته به سنسور می‌تواند متفاوت باشد) متکی هستند تا بتوانند به‌درستی کار کنند. هر نوع افت در آن ولتاژ پایه، از باتری ضعیف، دینام خراب یا حتی کابل خراب یا شل شده باتری، می‌تواند برای ایجاد مشکل در رانندگی کافی باشد یا فقط خودرو را به‌طور کامل خاموش کند و چراغ EPC را روشن کند.

ریست چراغ EPC

در صورت عدم رفع اشکال از ریست کردم چراغ EPC خودداری کنید. سیستم‌های پیشرفته برای کنترل یونیت موتور کدهای خطایی ایجاد می‌کنند. با استفاده از آسان دیاگ ابتدا کدهای خطای موجود در کامپیوتر موتور را قرائت کنید و سپس رفع اشکال را انجام دهد. شاید نیاز باشد از بخش بررسی پارامترها، میزان ولتاژ سنسورها را در برنامه آسان دیاگ بررسی کنید. در انتها کدهای خطا را در بخش مربوطه با استفاده از آسان دیاگ پاک‌سازی کنید.

تجربه تعدادی از دوستان در برخورد با روشن شدن چراغ EPC مربوط به دریچه گاز و لقی یا کثیف بودن سوکت آن است، حتما این مورد را بررسی کنید

درصورتی‌که به روشن شدن چراغ EPC برخورد کردید حتماً تجربه خود را در این بخش کامنت کنید یا در پیج ایسنتگرام آسان دیاگ برای ما دایرکت کنید.

بدرود …..

Comments (12)

  1. کیان

    سلام
    یکی از دلایل روشن شدن چراغepc کیفیت بنزین هست که با یکی دو باک بنزین سوپر حل میشه البته مشکل بنزین بی کیفیت فعلا که وجود داره و فقط بنزین سوپر اگه گیر بیاد جوابگو هست

  2. مهرداد

    سلام، من جک جی ۴دارم چراغ EPC روشن میشه وقتی که سوئیچ رو میبندم و دوباره روشن میکنم خاموش میشه، در حال رانندگی هم دگه روشن نمیشه، ب نظر شما مشکلش چی هست. تشکر میکنم

    1. مدیر فنی سایت

      سلام
      برای عیب یاب با دستگاه آسان دیاگ به دفتر پشتیبانی مراجعه کنید. این خدمت به صورت کاملا رایگان انجام میشود

  3. اسفندیار

    ممنون از اطلاعاتی که دادید.خیلی بدردبخور.مرسی

  4. سنسور میل سوپاپ نیم سوز شده بود . دیگه بمیرم چینی نمی خرم باید گیر کنی که بفهمی من چی گفتم

  5. سنسور میل سوپاپ

  6. هاشم ذوالفقاری

    سنسورepc گاهی روشن میشه وباکمی رانندگی در همان حالت که گازنمیخوره وبادور کم فقط آهسته راه میره دوباره خاموش میشه ِبه نمایندگی مراجعه کردم ِدیاگ زدند وهیچ مشکلی رویت نشد جهت اطلاعتون ماشین ام وی ام ایکس ۲۲پرو است ؛نمایندگی میگه باید در اون حالت باشه تا دیاگ متوجه بشه ولی این حالت دایمی نیست ومعمولا خوب کارمیکنه ؛ ممنون میشم راهنمایی فرمایید

    1. مدیر فنی سایت

      سلام
      یکی از دیاگ های ما رو تهیه کنید و حین روشن شدن چراغ با دیاگ خطای ایجاد شده را بررسی کنید

  7. محمد هدایتی

    چراغ epc در جک j5 بنده روشن میشه به صورت رندم. ماشین خاموش روشن میکنم درست میشه. وقتی روشن میشه ماشین گاز نمیخوره نمیدونم واقعا چکار کنم. دریچه گازم تنظیف شد با سنسور مپ ولی فرقی نمیکنه

    بیشتر در فصل گرم رخ میده. موندم چکار کنم.

    1. مدیر فنی سایت

      سلام
      با سخت افزار آسان دیاگ و نرم افزار بله

  8. رضازاده

    با سلام بنده جک g5اتومات دارم.دیروز وسط اتوبان یهو ازشتاب افتاد وگازنخورد یعنی ازدورآرام بالاترنرفت.درحالت Dتا مسافتی که بتونم ازاتوبان خارج بشم رفتم وخاموش کردم دیگه روشن نشد.خلاصه زنگ زدم امداد اومد وبردیم یه تعمیرگاه که بعد از یکروز گفت ساعتی گیربکس سوخته وحدود ۵۰میلیون هزینه داره .چیزی که برام سوال شده اینه که از چند مکانیک دیگه پرسیدم گفتن epc ربطی به گیربکس نداره

    1. مدیر فنی سایت

      سلام
      ربطی نداره ، البته اگر مشکل خودروی شما مروبط به EPC باشد

پاسخ دادن به محمد هدایتی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Enter your keyword