تست عملگر «تغییر حجم پاشش سوخت» جهت عیب یابی

تست عملگر «تغییر حجم پاشش سوخت» جهت عیب یابی

تست عملگر «تغییر حجم پاشش سوخت با تغییر خروجی سنسور حجم هوای ورودی » در خودروی تویوتا با دستگاه « آسان دیاگ».

یک تست عملگر جالب خودروهای ژاپنی، برای بررسی عملکرد موتور، تغییر میزان زمان (حجم) پاشش سوخت است.
با این تست می‌توان شبیه ایسیوی های کاربراتوری حجم سوخت ورودی موتور را تغییر داد.

 

به‌عبارت‌دیگر درصورتی‌که کارکرد موتور نامناسب باشد (مثلاً موتور لرزش داشته باشد) در حالت موتور روشن میزان زمان تزریق (پاشش) سوخت افزایش یا کاهش داده‌شده تا به این شیوه عیب موتور تشخیص داده شود.

همان‌طور که میدانیم پایه محاسبه میزان زمان پاشش سوخت، حجم هوای ورودی است؛ و با تغییر حجم هوای ورودی برای ایسیو، ایسیو زمان پاشش سوخت را تغییر می‌دهد.

حالا اگر با افزایش میزان پاشش سوخت (در حالت IDEL) کارکرد موتور بهبود یابد (موتور نرم تر کار کند) یکی از نتایج این تست این است که حجم هوای محاسبه شده توسط سنور AF(air flow) به دلیل وجود نشت خلا اشتباه است و باید نشت خلا بررسی شود.

و اگر با کاهش زمان پاشش سوخت کارکرد موتور بهبود یابد این نشان از تشخیص هوای بیشتر توسط سنسور A/F دارد و معرفی خرابی سنسور A/F و یا نشتی در انژکتورها است.

این فیلم با آسان دیاگ روی یک خودروی تویوتا فورچونر با موترر ۱GR تهیه شده است:

تست عملگر تغییر حجم پاشش سوخت از طریق (تغییر سیگنال) سنسور A/F در نسخه های جدید آسان دیاگ قرار گرفته شده است؛ و شما میتوانید با استفاده از یکی از سخت افزار های آسان دیاگ و نرم افزار آسان دیاگ این تست را برروی گروه خودروهای تویتا انجام دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست مرتبط

کلمه کلیدی خود را وارد کنید