۵ علت کمپرسور خراب در موتور خودرو
تراکم موتور خودرو به زمانی گفته میشوند که هوا و گاز در سیلندرهای یک موتور با هم مخلوط شوند. این فرآیند برای حرکت و عملکرد خودرو مورد نیاز است. اگر در فرآیند فشرده سازی مشکلی وجود داشته باشد،احتمال اینکه در خودرو به مشکل بخورید زیاد است.
تشخیص اینکه چه زمانی با مشکل کم تراکم روبرو هستید آسان خواهد بود زیرا ممکن است در هنگام استارت زدن موتور دچار ایراد شود. یا آن یا موتور عملکرد ضعیفی را در هنگام رانندگی خودرو در جاده ارائه می دهد.
در صورتی که تمام سیلندرها تراکم نداشته باشند، بدترین سناریو ممکن است روشن نشدن خودرو باشد.
به طور کلی، اگر تراکم کمی در یک سیلندر داشته باشید، موتور شروع به کار می کند، اما احتمالاً با مشکل این روند ادامه پیدا میکند و وسیله نقلیه شما بد کار می کند. اگر در همه سیلندرها فشردهسازی وجود نداشته باشد، موتور شما به سختی روشن میشود.
۵ علت اصلی تراکم کم در موتور خودرو
دلایل زیادی وجود دارد که چرا تراکم پایین ممکن است در موتور خودرو وجود داشته باشد. گاهی اوقات فقط در یک سیلندر موتور تراکم کم وجود دارد و در موارد دیگر ممکن است در همه سیلندرها تراکم کم وجود داشته باشد.شما فقط باید دلایل اصلی احتمالی تراکم کم در موتور خودرو را بدانید و سپس هر چیزی که آسیب دیده است را تعمیر یا جایگزین کنید. در زیر ۵ علت اصلی تراکم کم در موتور خودروها آورده شده است:
۱ – سوراخ های پیستون
احتمالاً می دانید که سیلندرهای یک موتور دارای پیستون هستند. این پیستونها معمولاً از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشوند و قرار است قدرت احتراق را تحمل کنند.
با این حال، اگر موتور بیش از حد گرم شود، نقاط داغ به پیستون میرسند. پس از مدتی،سوراخ هایی روی پیستون تشکیل میشوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، گازها از طریق این سوراخ ها نشت می کنند و باعث فشرده سازی کم می شوند.
۲ – رینگ پیستون های خراب
بالای هر سیلندر شامل سوپاپ های اگزوز و سوپاپ های ورودی است. هوا و سوخت برای فرآیند احتراق وارد شیر ورودی می شوند. گازهایی که از این به وجود می آیند از دریچه اگزوز خارج می شوند.
اگر این شیرها بیش از حد گرم شوند، ممکن است شروع به نشت گاز از آنها کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، فشرده سازی کمی برای احتراق اتفاق می افتد.
معمولاً درزگیرهای سوپاپ ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند که به گازها اجازه خروج می دهد و در نتیجه باعث پایین آمدن فشرده سازی سیلندر می شود.
۳- تسمه تایم فرسوده
در هر موتور یک تسمه یا زنجیر تایم وجود دارد که میل بادامک و میل لنگ را به هم متصل می کند. اگر تسمه تایم شکسته یا آسیب ببیند، میل بادامک دیگر نمی تواند بچرخد.
این بدان معنی است که نمی تواند دریچه اگزوز یا دریچه ورودی را به درستی باز یا بسته کند. در نتیجه، احتراق در سیلندرها خوب کار نمیکند و هیچ گازی آزاد نمی شود. بنابراین، شما به دلیل آن فشرده سازی کمی دارید.
۴ – خرابی واشر سر سیلندر
یک واشر بین قسمت بالای موتور که سرسیلندر وصل شده است وجود دارد. اگر به دلایلی واشر سر سیلندر معیوب شود و شروع به شکستن کند، یک سوراخ کوچک بین سیلندر و سر آن ایجاد می کند.
وقتی واشر سر سیلندر خراب شود باعث می شود گازهای موجود در سیلندر از سوراخ واشر نشت کنند. سپس فشرده سازی کم و عملکرد ضعیفی خواهید داشت. اگر واشر سر سیلندر بین دو سیلندر از کار بیفتد، می تواند باعث نشتی روغن در هر دو سیلندر شود.
۵ – رینگ های پیستون بد
گرمای بیش از حد می تواند باعث ترمز شدن رینگ های پیستون یا آسیب دیدن آن شود. این باعث نشت گازهای کربن از طریق حلقه ها می شود زیرا دیگر قادر به آب بندی آنها در داخل سیلندر نیستند. همانطور که احتمالاً تا به حال می دانید، هنگامی که این نوع نشت وجود دارد، فشرده سازی پایینی ایجاد می شود.
چگونه فشرده سازی پایین را رفع کنیم
اولین کاری که باید انجام دهید این است که از یک گیج تراکم استفاده کنید و تست کنید که آیا واقعاً تراکم کم در موتور شما وجود دارد یا خیر. این فرآیند معمولاً ۴۵ دقیقه طول می کشد، بنابراین مطمئن شوید که وقت آزاد در اختیار دارید.
اگر سنج تراکم ندارید، می توانید یکی را خریداری کنید یا ماشین را به تعمیرگاه خودرو ببرید و از آنها بخواهید که تراکم را برای شما آزمایش کنند. اگر متوجه شدند که تراکم پایینی وجود دارد، گام بعدی این است که سیلندر، پیستون، سوپاپ ها و واشر را بررسی کنید تا ببینید آیا هر یک از آنها آسیب دیده یا شکسته است.
از آنجا می توانید هر چیزی که آسیب دیده است را جایگزین کنید. با این حال، این کار طولانی و پرهزینه خواهد بود زیرا شامل خارج کردن موتور است. برای آن آماده باشید.