انواع سیستم جرقه زنی در خودرو
۱)سیستم جرقه زنی با دلکو ۲)سیستم جرقه زنی بدون دلکو
۱)شدت جرقه به دور موتور وابسته است.تولید برق در خودرو به دلیل مکانیزم خاص عملکرد پلاتین و خازن دلکوست.در یک کویل ساده در زمانی که پلاتین بسته است.جریان از مسیر کویل اولیه و پلاتین عبور کرده و به بدنه می رسد.این عمل موجب شارژ شدن جریان سیم پیچ اولیه میشود.اصولا سیم پیچ ها دارای خاصیت مشابهی با خازن ها هستند با این تفاوت که خازن ها با تغییرات ولتاژ مخالفت کرده و در زمان افت ولتاژ شبکه با دادن ولتاژ خود باعث ثابت ماندن آن در سیستم میشود.اما سیم پیچ ها با دادن جربان اضافی مقدار جریان عبوری از خود را ثابت نگه دارند.
تا زمانی که پلاتین بسته است هیچ اتفاقی نمی افتد.به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن وقتی در این حالت قرار میگرد ولتاژ روی آن به شدن افزایش یافته و حتی به بالای ۳۰۰ ولت نیز میرسد.این شدت موجب میشود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ برگردد.
این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین سیم پیچ وخازن تغییر میکند.تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بار ها انچام شده و نتیجه آن تغییر شار مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع ها است.در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرارمیشود.در این حالت موتور در دور آرام هیچ مشکلی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بستهشدن پلاتین ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن پلاتین قرار میگیرد.
اینجا است که عیب بزرگ سیستم جرقه زنی دلکو ظاهر میشود.کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ را ندارد نمیتواند شارژ لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته وخودرو در دور بالا دچار لرزش زیاد و کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی میشود.شدت توزیع جرقه برروی سر شمع ها یکسان نیست.مسله وجود شمع ها و مشکلات آن همیشه یک معضل بوده است.اما مشکل عمده آن مشکل ناهماهنگ بودن طول وایر ها است که موجب نا موزونی شدن جرقه در سر شمع ها میشود.
۲)کارخانه فورد در مقیاس گستره ای سیستم جرقه زنی بی دلکو را به کار میبرد.همه خصیصه های سیستم های آوانس جرقه الکترونیکی را دارد اما به رغم استفاده از نوعی کوئل خاص بدون نیاز به دلکو به شمع ها خروجی میدهد تا جرقه بزنند.این سیستم معمولا فقط روی موتورهای ۴و۶ سیلندر نصب میشود.زیرا با افزایش تعداد سیلندر سیستم کنترل بسیار پیچیده خواهد شد.این سیستم بر اساس جرقه هرز کار میکند.تقسیم جرقه با استفاده از دو کوئل دو سر انجام میشود که متناوبا به وسیله واحد کنترل الکترونیکی برق میفرستد.زمان حرقه زنی به کمک اطلاعات دریافتی از حسگر وضعیت و دور میل لنگ و نیز تصحیحات مربوط به بار موتور و غیره تنظیم میشود.وقتی یکی از کوئل ها برق می فرستد در دو سیلندر موتور یعنی ۱و۴ یا ۲و۳ جرقه ایجاد میشود.
جرقه ایجاد شده در سیلندری که در حرکت تراکم است سبب اشتعال مخلوط هوا و سوخت متراکم میشود.جرقه ایجاد شده در سیلندر دیگر اثری ندارد و هرز میرود زیرا این سیلندر تازه حرکت تخلیه را به پایان رسانده است.به دلیل پایین بودن کمپرس و دود در سیلندری که جرقه هرز در آن ایجاد میشود ولتاژ لازم برای ایجاد جرقه فقط در حدود ۳ کیلووات است.این ولتاژ تقریبا برابر ولتاژی است که در سیسیتم های معمولی بین چکش برق و در دلکو ایجاد میشود.
پس بر جرقه ایجاد شده در سیلندری که حرکت تراکم انجام داده است تاثیر ندارد.نکته جالبی که در این جا باید یاوآوری کرد این است که در یکی از سیلندر ها جرقه از الکترود زمین به سوی الکترود میانی شمع می جهد.در گذشته چنین چیزی قابل قبول نبود زیرا کیفیت چنین جرقه ای به اندازه کیفیت جرقه ای که از الکترود میانی شمع می جهد مطلوب نیست.اما با انرژی قابل محصول از سیستم های جرقه زنی مدرن انرژی ثابت جرقه ایجاد شده در هر دو جهت کیفیت مطلوب دارد.در این سیستم ها عمر شمع کوتاهتر است.