google-site-verification: google210a2d9e63b191c3.html
نشتی خلاء چیست؟

نشتی خلاء چیست؟

نشتی خلاء چیست؟
این نشتی در هر نقطه بین موتور و سنسور جریان هوای ورودی است. در اکثر خودروها، یک سنسور جریان هوای جرمی بعد از فیلتر هوا نصب میشود
در سیستم تزریق سوخت، سنسور جریان هوای جرمی جریان هوا را به داخل موتور اندازه گیری می کند. کامپیوتر موتور (PCM) بر اساس اندازه‌گیری‌های سنسور جریان هوا، میزان سوخت تزریق را محاسبه می‌کند. اگر نشتی خلاء در جایی بین موتور و سنسور جریان هوای جرمی وجود داشته باشد، باعث ورود هوای “بدون اندازه گیری” به سیستم می شود. این باعث می شود که جریان واقعی هوا بیشتر از اندازه گیری سنسور جریان جرمی هوا باشد. در نتیجه PCM مقدار سوخت تزریق شده را اشتباه محاسبه می کند و موتور ” لاغر” کار می کند. اصطلاح “لاغر” به معنای هوای زیاد و سوخت بسیار کم است. اثر نشتی خلاء در حالت بیکار، زمانی که جریان هوا کمتر است، بیشتر محسوس است.


مدار هوای ورودی موتور

علائم نشت خلاء

علائم نشت خلاء عبارتند از چراغ چک موتور، درم آرام نامناسب، خاموش شدن موتور و صدای خش خش که از محفظه موتور می آید. موتور ممکن است در دورهای بالاتر به خوبی کار کند، اما در درو آرام ، بالرزش  و نوسان کار می کند و برای حفظ دور ثابت در دور آرام تلاش می کند. اغلب، موتور هنگام دور آرام خاموش می شود. با استفاده از آسان دیاگ، یکی از نشانه های نشتی خلاء، تریم سوخت بلند مدت (LTFT) است که در حالت دور آرام به سمت مثبت (رقیق) (به عنوان مثال بیش از ۱۵+٪) می رود، اما در دورهای بالاتر به صفر نزدیک می شود. این نشان می دهد که موتور در حالت دور آرام رقیق کار می کند.

منابع رایج نشت خلاء
۱)لوله ورودی: یک کانال یا لوله لاستیکی یا پلاستیکی (اسنورکل) که ورودی موتور را به  جعبه فیلتر هوا وصل می کند می تواند پاره یا ترک بخورد. این یک مشکل بسیار رایج در خودروهای قدیمی و با مسافت پیموده شده است. تعمیر آسان است، لوله لاستیکی باید تعویض شود. در بیشتر خودروها، با بست ها چرخ دنده حلزونی در دو انتها محکم می‌شود.قیمت این قطعه از ۲۵ دلار تا ۶۵ دلار است. اگر لوله ورودی به درستی روی جعبه فیلتر هوا (این عکس را ببینید) یا روی بدنه دریچه گاز نصب نشده باشد، می تواند باعث نشت خلاء نیز شود.

نشتی لوله هوای ورودی


۲)منیفولدها و واشرهای ورودی: منیفولد ورودی به سر موتور پیچ می شود. با افزایش سن، منیفولدهای ورودی پلاستیکی تاب برمیدارد.واشرها و حلقه های اورینگ که شکاف ها را می بندند سخت و منقبض می شوند. این باعث نشت خلاء می شود. این مشکل در بسیاری از خودروها از جمله خودروهای فورد، تویوتا، کرایسلر و جنرال موتورز بسیار رایج است. منیفولدهای ورودی پلاستیکی به ویژه در معرض نشتی هستند.


نشتی واشر های منیفولد ورودی هوا

برای رفع مشکل، واشرهای نشتی و اورینگ ها باید تعویض شوند. واشرها و اورینگ ها ارزان هستند، اما برداشتن منیفولد ورودی نیاز به کار زیادی دارد

در برخی خودروها، منیفولد ورودی پلاستیکی ممکن است ترک بخورد یا یکی از اتصالات ممکن است شکسته شود. به عنوان مثال، ترک های منیفولد ورودی در برخی از موتورهای قدیمی فورد نسبتاً رایج بود. در این مورد، یک منیفولد ورودی باید تعویض شود

۳)شیلنگ ها و خطوط وکیوم پلاستیکی و لاستیکی: با افزایش سن، شیلنگ های خلائ شکننده شده و ترک می خورد یا پاره می شود. شیلنگ ها و خطوطی که سیستم PCV را به منیفولد ورودی متصل می کنند، به ویژه در معرض خرابی هستند. این به این دلیل است که بخارات میل لنگ حاوی روغن به لاستیک یا پلاستیک آسیب می رساند و باعث تورم و ترک خوردن شیلنگ ها و خطوط می شود. به عنوان مثال، زانوهای لاستیکی L شکل که به منیفولد ورودی متصل می شوند، به صورت رایج ممکن است نیاز به تعویض دارد.

نشتی شلنگ خلاء

۴)تهویه مثبت میل لنگ یا سیستم PCV: سیستم PCV گازهای دمنده و بخارات روغن را از میل لنگ موتور حذف می کند.

سیستم PCV روغن را از بخارات با استفاده از جداکننده روغن جمع آوری می کند. پس از آن بخارات از طریق سوپاپ PCV به ورودی موتور هدایت می شوند.

در بسیاری از مدل‌های بی‌ام‌و، ولوو و سایر مدل‌های اروپایی، قطعات پلاستیکی و لاستیکی سیستم PCV با مسافت پیموده شده بیشتر ترک می‌خورند و از هم می‌پاشند و نشت خلاء ایجاد می‌کنند. در برخی خودروهای جنرال موتورز، یک شیر PCV دارای یک نمودار لاستیکی در داخل است که خرابی آن بسیار رایج است. برای رفع مشکل، قطعات خراب باید تعویض شوند. قطعات خیلی گران نیستند، اما در بسیاری از خودروها اجزای سیستم PCV در زیر منیفولد ورودی نصب می شوند. برداشتن منیفولد ورودی یک کار سخت است

۵)سیستم EGR : مقدار کمی از گازهای خروجی را به داخل ورودی هدایت می کند تا دمای احتراق را کاهش دهد. شیر EGR منیفولد ورودی را به سیستم اگزوز متصل می کند.

دریچه EGR یک شیر باز/ بسته است می تواند نشت خلاء ایجاد کند.به طور معمول، فقط زمانی باز می شود که ماشین به طور پیوسته با سرعت های بالاتر رانده شود. با این حال، اغلب یک دریچه EGR به دلیل تجمع کربن می چسبد. اگر دریچه EGR باز بماند، نشتی خلاء ایجاد می کند، با تنها تفاوت این که به جای هوا، این گازهای خروجی هستند که وارد منیفولد ورودی می شوند.

یک دریچه EGR که باز گیر کرده است علائمی مشابه نشت خلاء ایجاد می کند. اغلب، مشکلات مربوط به دریچه EGR که باز گیر کرده است، پس از رانندگی در بزرگراه بیشتر قابل توجه است. به عنوان مثال، ممکن است خودرو هنگام توقف پس از خروج از بزرگراه خاموش شود.در این صورت شیر EGR باید تعویض شود.

نشتی در صورت خرابی شیر EGR

۶)تقویت کننده ترمز: یک بوستر ترمز بین پدال ترمز و سیلندر اصلی ترمز نصب می شود. در اکثر خودروها، به ورودی موتور متصل است و با خلاء موتور کار می کند.

تقویت کننده ترمز تقویت کننده ترمز یکی از منابع احتمالی نشتی خلاء است.

در داخل بوستر ترمز، دیافراگم خلاء وجود دارد. هنگامی که یک بوستر ترمز نشت می کند، نشت خلاء ایجاد می کند. علائم نشتی تقویت کننده ترمز شامل صدای خش خش از ناحیه پدال ترمز و عدم وجود کمک ترمز است.

نشتی در صورت خرابی بوستر و مدار های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط

کانال اطلاع رسانی آسان دیاگ

شما میتواند از آخرین محصولات ما در کانال باخبر شوید

عضویت در کانال
بستن

کلمه کلیدی خود را وارد کنید