google-site-verification: google210a2d9e63b191c3.html
۴ نشانه خراب بودن سنسور IAT

۴ نشانه خراب بودن سنسور IAT

به سختی می‌توان فهرست جامعی از سنسورهای مورد استفاده در خودروهای مدرن را به‌طور کامل شناسایی کرد. تقریباً هر عملکردی که توسط وسایل نقلیه امروزی انجام می شود اکنون توسط بازخوردی که توسط یک یا چند سنسور ارسال می شود پشتیبانی می شود.

این بازخورد توسط ECM (ماژول کنترل موتور) خودرو خوانده میشود.

فقط موتور احتراق داخلی مدرن  ده ها سنسور دارد که هر یک هدف ارزشمندی را انجام می دهند. یکی از این سنسورها که برای عملکرد کارآمد موتور حیاتی است، سنسور IAT (دمای هوای ورودی) است. این پارامتر در تعیین نسبت هوا به سوخت مورد نظر موتور، تحت طیف وسیعی از شرایط عملیاتی، نقش اساسی دارد.

متأسفانه، حتی بهترین سنسورهای دمای هوای ورودی نیز با سن و فرسودگی ممکن است دچار خرابی شوند. این موضوع مشکلات زیادی را برای یک راننده معمولی ایجاد می‌کند که اغلب نشانه‌های گیج‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

با این حال، با یادگیری تشخیص این علائم، می توان روند تعمیر را تسریع کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم مختلف مربوط به سنسور دمای هوای ورودی معیوب و همچنین نحوه رسیدگی به چنین مسائلی در صورت بروز آنها در آینده،در ادامه ی مطلب با آسان دیاگ همراه باشید.

سنسور IAT چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک سنسور دمای هوای ورودی، دمای هوای وارد شده به مجرای ورودی موتور را کنترل می کند. به بیان ساده، حسگر IAT موتور مانند یک دماسنج عمل می‌کند و در نهایت هوا را برای احتراق به هر سیلندر می‌رساند.

این سنسور پارامتر دمای هوای ورودی را میخواند و به ایسیو میفرستد.

سپس ایسیو این پارامتر ولتاژ را تفسیر می کند و آن را به بازخورد دمای منطقی تبدیل می کند. این بازخورد به عنوان یک رقم کلیدی در تعیین نسبت هوا به سوخت لازم برای احتراق کارآمد استفاده می شود.

این نکته به این واقعیت بستگی دارد که هوای خنک تر نسبت به هوای گرم تراکم اکسیژن بیشتری دارد و در نتیجه قابلیت اشتعال بیشتری به ما میدهد.

سنسور کجاست؟

سنسور دمای هوای ورودی موتور معمولاً در داخل مجرای ورودی قرار دارد که محفظه فیلتر هوا و بدنه دریچه گاز موتور را به هم متصل می کند. در اکثر برنامه‌ها، حسگر IAT در مجرای ورودی نصب می‌شود و تنها انتهای مخزن سنسور به داخل محفظه موتور بیرون زده است.در موارد خاص، سنسور IAT خودرو نیز می‌تواند در مکان‌های جایگزین، مانند منیفولد ورودی، یا در خود محفظه فیلتر هوا قرار گیرد.

علائم خرابی حسگر IAT

خرابی سنسور دمای هوای ورودی خودرو اغلب با تعدادی از علائم ثانویه همراه است که برخی از آنها بیشتر از سایرین قابل توجه هستند. هنگام تلاش برای رفع مشکل مورد نظر، شناخت این علائم فردی ضروری است.

در زیر چندین مورد از رایج ترین علائم مرتبط با نقص سنسور IAT آورده شده است:

۱ – چراغ چک موتور روشن

تقریباً در همه موارد، وجود یک سنسور IAT معیوب باعث می شود چراغ چک موتور خودرو روشن شود. این زمانی اتفاق می افتد که ECM یا PCM خودرو یک یا چند کد عیب منتسب به چنین خرابی را ذخیره می کند.

۲ – دور آرام نامنظم

یک سنسور IAT معیوب اغلب باعث می شود که موتور وسیله نقلیه به طور نامنظم در حالت آرام حرکت کند یا در هنگام توقف به طور محسوسی دچار لغزش شود. این به دلیل ناتوانی موتور در تعیین دقیق نسبت هوا به سوخت لازم برای احتراق کارآمد است.

۳- مشکلات استارت زدن

یکی دیگر از نشانه های بارز خرابی سنسور IAT مشکلات استارت زدن است. به دلیل ناتوانی ECM/PCM خودرو در تعیین مقادیر صحیح نسبت سوخت به هوا، موتور خیلی بد روشن میشود.

۴.مصرف سوخت بالا

اگر سنسور IAT موتور شما در آستانه خرابی باشد، ممکن است کمی صدای اضافی در پمپ احساس کنید. افزایش مصرف سوخت اغلب در نتیجه سوخت بیش از حد به دلیل مقادیر دمای هوای ورودی خارج از چیزی که باید است.

چه چیزی باعث خراب شدن سنسور می شود؟

شایع ترین علت خرابی سنسور دمای هوای ورودی، تجمع آلودگی روی  سنسور است.

این آلودگی اغلب به شکل مقادیر کمی روغن است، اگرچه هر نوع زباله های موجود در هوا در مجرای ورودی موتور می تواند مشکلات مشابهی ایجاد کند. اگر به اندازه کافی سنگین باشد.

در موارد دیگر، سنسور دمای هوای ورودی ممکن است به دلیل افزایش سن یا فرسودگی استاندارد از کار بیفتد. این امر به ویژه در وسایل نقلیه قدیمی یا وسایل نقلیه ای که تعداد زیادی مایل را طی کرده اند رایج است.اگر سنسور شما رسوب گرفته باشد یک تمیز کردن ساده میتواند مشکل را برطرف کند.

در موارد نادر، سنسور IAT خودرو نیز می‌تواند آسیب ببیند، در هر نقطه‌ای که در طول سایر تعمیرات یا تعمیرات مجرای ورودی موتور دچار اختلال شده باشد. حتی اگر در حین تعویض معمولی فیلتر هوا، نیروی بیش از حدی بر روی محفظه مجرای فیلتر هوای موتور وارد شود، این اتفاق می‌افتد.

سنسورهای IAT چقدر عمر می کنند؟

به طور کلی، سنسور دمای هوای ورودی موتور به عنوان یک قطعه مصرفی در نظر گرفته می شود، به این معنی که احتمالاً در طول عمر خودرو نیاز به تعویض دارد. این تا حد زیادی به دلیل ماهیت حساس خود سنسور IAT و همچنین تمایل آن به آلوده شدن توسط روغن و سایر ذرات در مجرای ورودی موتور است.

در بیشتر موارد، می توان انتظار داشت که سنسور دمای هوای ورودی خودرو آنها به طور متوسط ​​۵ تا ۱۰ سال دوام بیاورد، اگرچه این تعداد می تواند به طور قابل توجهی در موارد موردی متفاوت باشد.اگرچه، این بدان معنا نیست که حسگر IAT وسیله نقلیه شما قطعاً در این مدت از کار می افتد، زیرا این امر غیرقابل پیش بینی نیست که سنسورهایی از این نوع در شرایط ایده آل به میزان قابل توجهی دوام بیاورند.

آیا می توان با سنسور دمای هوای ورودی خراب رانندگی کرد؟

در حالی که می توانید با سنسور دمای هوای ورودی معیوب رانندگی کنید، انجام این کار برای مدت زمان طولانی توصیه نمی شود. این به دلیل تأثیرات متعددی است که یک نقص از این نوع می تواند بر عملکرد موتور داشته باشد.

یک سنسور IAT در معرض خطر می‌تواند هنگام تلاش برای راه‌اندازی یک وسیله نقلیه مشکل ایجاد کند و همچنین شناخته شده است که باعث کم شدن دور آرام می‌شود، که همگی با گذشت زمان بدتر می‌شوند.

در هر صورت، تشخیص و تعمیر مشکلات مربوط به عیوب حسگر IAT در اسرع وقت بسیار مهم است. انجام این کار اغلب از سرگردان شدن یک راننده یا مواجهه با اشکال دیگر جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست مرتبط

کانال اطلاع رسانی آسان دیاگ

شما میتواند از آخرین محصولات ما در کانال باخبر شوید

عضویت در کانال
بستن

کلمه کلیدی خود را وارد کنید