google-site-verification: google210a2d9e63b191c3.html
منیفولد ورودی

منیفولد ورودی

منیفولد ورودی در خودرو بخشی از موتور است که جریان هوا را بین سیلندرها توزیع می کند.
اغلب منیفولد ورودی، دریچه گاز (بدنه دریچه گاز) و برخی اجزای دیگر را نگه می دارد. منیفولد ورودی شامل لوله ورودی و تقسیم کننده است، عکس را ببینید. در برخی از موتورهای V6 و V8، یک منیفولد ورودی می تواند از چندین بخش یا بخش مجزا باشد.

منیفولد ورودی


نحوه عملکرد منیفولد ورودی: هوای ورودی از طریق فیلتر هوا، بوت ورودی (اسنورکل)، سپس از طریق بدنه دریچه گاز، به داخل منیفولد ورودی، سپس از طریق رانرها و به داخل سیلندرها جریان می یابد (نمودار را ببینید).
دریچه گاز دور موتور را با تنظیم مقدار جریان هوا کنترل می کند.در خودروهای مدرن، سرعت دور آرام موتور نیز توسط دریچه گاز برقی کنترل می شود(بدون استپر موتور) در حالت آرام، با زاویه بسیار کمی باز می شود. از آنجایی که وقتی موتور در دور آرام کار می کند زاویه دریچه گاز تقریبا بسته است.

جریان هوای ورودی

در داخل منیفولد ورودی خلاء وجود دارد. اگر در جایی در منیفولد نشتی خلاء وجود داشته باشد، موتور در دور آرام کار به درستی کار نمیکند . بسیاری از مشکلات منیفولدهای ورودی به نشت خلاء مربوط می شود، در ادامه بیشتر بخوانید
عملکرد موتور را می توان با تغییر اندازه ورودی و طول یا اندازه دهانه دونده ها(تقسیم کننده ها) تنظیم کرد. به همین دلیل، خودروهای مدرن دارای منیفولدهای ورودی متغیر هستند که در آن سوپاپ های تنظیم کننده ویژه، جریان هوا را از طریق منیفولد بسته به سرعت موتور و تقاضای قدرت تغییر می دهند.
مشکلات منیفولد ورودی
مشکلات رایج در منیفولدهای ورودی شامل خلاء، نشت مایع خنک کننده یا روغن، کاهش جریان به دلیل تجمع کربن و مشکلات دریچه های تنظیم ورودی است. در برخی از موتورها، منیفولد ورودی ممکن است دچار خوردگی یا ترک خوردگی شود و باعث نشت خلاء یا مایع خنک‌کننده شود. اگر منیفولد ترک خورده قابل تعمیر نباشد باید تعویض شود.

نشت مایع خنک کننده: در برخی خودروها، گذرگاه های مایع خنک کننده در داخل منیفولد ورودی وجود دارد که اغلب به دلیل خرابی واشر یا آسیب های دیگر ممکن است نشت کند. برای مثال، این مشکل در موتورهای قدیمی GM V6 نسبتاً رایج بود. اگر منیفولد آسیبی ندیده باشد و سطوح جفت شونده شکل خوبی داشته باشند، تعویض واشر یا آب بندی مجدد منیفولد معمولا برای حل مشکل کافی است. اگر منیفولد آسیب دیده باشد باید تعویض شود.


نشتی خلاء: واشرهای منیفولد ورودی فرسوده (در عکس) اغلب باعث نشت خلاء می شوند. این می‌تواند باعث دور آرام نامتعادل،خاموش شدن در دور آرام، و همچنین روشن شدن چراغ Check Engine شود، اگرچه ممکن است موتور در دورهای بالاتر به خوبی کار کند. به عنوان مثال، کدهای مشکل P0171 و P0174 اغلب به دلیل نشت خلاء منیفولد ورودی ایجاد می شوند. اگر نشتی ناشی از واشر بد باشد، تعمیر شامل برداشتن منیفولد ورودی، بررسی و تمیز کردن سطوح نصب و تعویض واشر است.

مشکلات منیفولد ورودی


اغلب منبع نشت خلاء می تواند یک شلنگ خلاء ترک خورده یا خطی باشد که به منیفولد ورودی متصل می شود. در این حالت، شیلنگ یا خط خلاء شکسته باید تعویض شود. گاهی اوقات یک منیفولد ورودی ممکن است تاب بخورد و باعث شود واشرها به درستی آب بندی نشوند. منیفولد ورودی تاب دار باید تعویض شود. در برخی خودروها، نشت خلاء را می توان با صدای فش فش از زیر کاپوت تشخیص داد.

در نوشته دیگری نشت خلاء و دلایل آن بررسی شده است.

تجمع کربن: در برخی از موتورها، به عنوان مثال، فولکس واگن TDI ، تجمع کربن در منیفولد ورودی، می تواند باعث کمبود نیرو، احتراق ناقص، دود و مصرف سوخت کم شود. مسائل مربوط به تجمع کربن در موتورهای توربوشارژ یکی از علائم اصلی کمبود نیرو است.منیفولد ورودی مسدود شده ممکن است نیاز به برداشتن و تمیز کردن دستی داشته باشد. در برخی موارد، تعویض منیفولد ورودی ممکن است راه حل معقولی تر از تمیز کردن آن باشد. بسیاری از قسمتهای پنهان در داخل منیفولد وجود دارد که نمی توان آنها را تمیز کرد.

مشکلات در شیرهای تنظیم منیفولد ورودی

شیرهای تنظیم معمولاً توسط محرک های الکتریکی خلاء کار می کنند. اغلب، یک دیافراگم لاستیکی در داخل محرک خلاء شروع به نشت می کند و محرک کار نمی کند. آزمایش محرک های خلاء با دستگاه تستر خلاء دستی آسان است.
کامپیوتر خودرو (PCM) با روشن و خاموش کردن شیر برقی کوچک کنترل خلاء، محرک‌های خلاء را درگیر می‌کند. این شیر برقی ها نیز اغلب خراب می شوند

یکی دیگر از مشکلات رایج زمانی است که شیر کنترل رانر یا شیر غلتشی به دلیل تجمع کربن یا هنگامی که یک سوپاپ تاب برداشته است، می‌چسبد. در این صورت منیفولد باید تعویض شود.
به عنوان مثال، مشکلات منیفولد ورودی (شیر کنترل رانر) در برخی از موتورهای VW/Audi رایج است. در بسیاری از خودروهای BMW، خرابی دریچه DISA نصب شده در منیفولد ورودی نیز یک مشکل رایج است
اگر منیفولد ورودی را نمی توان تمیز یا تعمیر کرد، باید تعویض شود. در صورتی که یکی از شیرهای تنظیم خراب به طور جداگانه قابل تعویض نباشد، یک منیفولد ورودی نیز تعویض می شود. در برخی خودروها نسبتاً آسان است، در برخی دیگر به کار بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، یک ممکن است تا ۷۵۰ دلار برای تعویض منیفولد ورودی در شورلت کروز ۲۰۱۱-۲۰۱۶ هزینه داشته باشد. در خودروهای قدیمی GM V6، تعویض منیفولد ورودی ممکن است تقریباً هزینه بیشتری داشته باشد.

منیفولد ورودی، سمت داخلی.


هر زمان که یک منیفولد ورودی تعویض می شود، تمیز کردن سطح نصب، تعویض واشرها و گشتاور پیچ و مهره های منیفولد به ترتیب توصیه شده مطابق با مشخصات مهم است. این مورد به ویژه برای یک موتور V6/V8 مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط

کانال اطلاع رسانی آسان دیاگ

شما میتواند از آخرین محصولات ما در کانال باخبر شوید

عضویت در کانال
بستن

کلمه کلیدی خود را وارد کنید