کد های خطا در عیب یابی چیست ؟

کد های خطا در عیب یابی چیست ؟

 کد اشکال در عیب‌یابی (یا کدهای خطا) کدی است که توسط سیستم عیب‌یابی شناسایی و در کامپیوتر خودرو ذخیره می‌شود. این کدها توسط سیستم عیب‌یاب در پاسخ به یک مشکل ایجادشده در خودرو گزارش می‌شوند. هنگامی‌که یک سنسور در خودرو گزارش خارج شدن از وضعیت عادی و یا اشکال اساسی ارائه نماید کد خطا تولید می‌شود و ممکن است چراع هشدار(چراغ چک) را روشن نماید. (به‌عنوان‌مثال: مخلوط سوخت بیش‌ازحد معمول است).

 

کدهای شناسایی برای یک تکنسین، راهنمای برای شناسایی مشکلی است که در ماشین اتفاق افتاده است. کدها باید به همراه مستندات راهنمای خودرو استفاده شوند چراکه ممکن است کد خطا در هر خودرو معنایی متفاوت داشته باشد. پس از شناسایی کد خطا تکنسین باید آزمون‌های دیگری برای شناسایی دقیق مشکل انجام دهد. به عبارتی کد خطا در خیلی از موارد میتواند به دلایل مختلف ایجاد شود.

احتیاط در توجه تنها بر روی کد خطای عیب‌یابی

تعویض قطعات خودرو صرفاً با تکیه به کد خطا همیشه کار صحیحی نیست. مطالعه کتابچه راهنمای خدمات خودرو، کسب اطلاعات از تفسیر کدهای خطا و برسی علل و عوامل ایجاد شدن مشکل و یا تست قطعات ازجمله مواردی است که باید در رفع عیب انجام شود.

برای مثال اگر یک کد خطا (DTC) گزارش از خراب بودن یک سنسور ارائه نماید، جایگزینی سنسور برای حل مشکل بعید به نظر می‌رسد. با احتمال زیاد اشکال از سیستمی است که سنسور در حال نظارت و مانیتور آن است. چراکه ممکن  است از اشکال از سیم‌کشی و سیم‌های مرتبط به سنسور باشد.


در نتیجه کدهای خطا ممکن است مستقیماً به مشکل اشاره نکنند و یا حادتر گزارش شوند. برای مثال، یک سنسور MAF کثیف ممکن است باعث مخلوط نادرست سوخت و هوا شود. درنتیجه، سنسور اکسیژن به‌احتمال‌زیاد گزارش مشکلات مخلوط سوخت ارائه می‌کند.

همچنین برای جلوگیری از هزینه‌های زیاد و اتلاف وقت شما باید یک ابزار اسکنر قابل‌اطمینان مثل دستگاه آسان دیاگ برای قرائت کدهای خطا و بررسی وضعیت خودرو استفاده کنید. نوع کد خطا از دیدگاه چگونگی ایجاد و یا تکرار آن(دایم/موقت)  و یا جاری و غیر جاری بودن آن بسیار مهم است .

به یاد داشته باشد:

  • بازرسی عینی از ماشین بسیار مهم است!
  • مشکل ممکن است مرتبط به سیم‌کشی و یا اتصالات باشد، به‌ویژه برای مشاهده متناوب خطا
  • در مشکلات مکانیکی (نشت خلأ، اتصال و یا چسبیده ارتباط و غیره) حتی با داشتن یک سنسور خوب، کامپیوتر نگاه بد به خودرو خواهد داشت.
  • ارائه اطلاعات نادرست از یک سنسور به کامپیوتر ممکن است باعث شود کامپیوتر برای کنترل موتور دچار اشتباه شود. عمل موتور معیوب حتی ممکن است یک سنسور خوب را بد به کامپیوتر خودرو معرفی کند!

شناخت کدهای خطا

اجازه دهید ابتدا تفاوت کدهای عمومی و اختصاصی را بررسی کنیم. کد عمومی (به‌طورمعمول P0xxx ) در استاندارد EOBD برای OBD-II تعریف‌شده و برای تمام تولیدکنندگان یک مفهوم را در برمی‌گیرد.

کد اختصاصی (به‌طورمعمول P1xxx) درصورتی‌که تأمین‌کننده کد خطای موردنظر را در لیست استاندارد پیدا نکند برای یک خودروی خاص ایجاد و استفاده می­کند.

به‌طورکلی، کد که با P0 آغاز می‌شود کد عمومی و کدی که با P1 آغاز می‌شود کد اختصاصی است.

  • کد انتقال قدرت

P0xxx – عمومی
P1xxx – تولیدکننده خاص
P2xxx – عمومی
P30xx-P33xx – تولیدکننده خاص
P34xx-P39xx – عمومی

  • کد شاسی

C0xxx – عمومی
C1xxx – تولیدکننده خاص
C2xxx – تولیدکننده خاص
C3xxx – عمومی

  • کدهای بدنه

B0xxx – عمومی
B1xxx – تولیدکننده خاص
B2xxx – تولیدکننده خاص
B3xxx – عمومی

  • کد شبکه‌های ارتباطی (سیم‌کشی)

    U0xxx – عمومی
    U1xxx – تولیدکننده خاص
    U2xxx – تولیدکننده خاص
    U3xxx – عمومی

در ادامه مطاله کنید:

انواع کدهای خطا را از دیدگاه دایم و موقت بودن

یک کامنت

  1. رضابابادی

    سلام
    تشکر فراوان از مطالب آموزنده شما انشاالله موفق و پایدار باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمه کلیدی خود را وارد کنید